مقایسه استعارههای مفهومی «دنیا» در اشعار سعدی و پروین
الموضوعات :ناهید بهمنش 1 , فروغ کاظمی 2 , نرگس جابری نسب 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(نویسنده مسؤول)
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: دنیا, استعارة مفهومی, زبانشناسی شناختی, قصاید و قطعات سعدی و پروین,
ملخص المقالة :
براساس نظریة استعاره مفهومی، نظام مفهومی در ذهن انسان ماهیّتی استعاری دارد و استعارهها ارکان اصلی انتقال مفاهیم انتزاعی هستند. در پژوهش پیشرو، مسئلة اصلی آن است که شیوة مفهومسازی استعاری دنیا در قصیدهها و قطعههای سعدی و پروین چگونه است؟. هدف اصلی پژوهش آن است که پیببریم مفهومسازی دنیا، دیدگاه غالب این دو شاعر را نسبتبه دنیا چگونه بازنمایی میکند. پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شد. نتایج حاصل از بررسیدادهها شامل 229 استعاره در حوزة مقصد دنیاست که از قصیدهها و قطعههای دو شاعر نمونهگیری و ارزیابی شد. یافتهها نشان میدهد حوزههای مبدأ شیء، انسان، ساختمان، سفر، حیوان، دریا، مزرعه، اقتصاد و تجارت و جنگ در اشعار هر دو شاعر بیان شده است. استعارة سرزمین و ملک تنها در اشعار سعدی یافت شد؛ درحالیکه حوزههای مبدأ باغ، معدن، قصه، جادو، کوه، دیو و اژدها، ورزش، چاه، خیمه و چادر، آتش، غذا، دشت، محکمهگاه، صاعقه، مکتب و مدرسه، کندو، گیاه، کمینگاه و دِه تنها در اشعار پروین نمود یافته است. سعدی غالباً از حوزة مبدأ شیء، و پروین از حوزة مبدأ انسان برای مفهومسازی دنیا استفاده میکند؛ پروین با انساننگاریِ پدیدة دنیا به مجموعهای متنوع از استعارهها دست یافته است که چگونگی درک از دنیا و چگونگی عملکرد نسبتبه آن را در چارچوب انگیزهها، ویژگیها و فعالیتهای انسانی مهیا میکند. گفتنی است هر دو شاعر حوزة مبدأ شیء ازدستدادنی را در قصیده و نیز در قطعه به کار گرفتهاند که میتواند مبیّن آن باشد که ایشان دنیا و متعلقات دنیا را شایستة وابستگی و دلبستگی ندانستهاند. درمجموع، با آنکه در اشعار پروین تنوع استعاری بیشتری دیده میشود، نگرش و اندیشهاش نسبتبه مفهوم دنیا همجهت با سعدی است؛ تاآنجاکه میتوان گفت پروین در نگاه به دنیا از سعدی تأثیر پذیرفته است.
- استوار نامقی، سیّد محمد (1395)، «بررسی تطبیقی استعارههای مفهومی مشترک رباعیات خیام و طلاسم»، ادبیات تطبیقی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دورة 8، شمارة 15، 1‑21.
- اعتصامی، پروین (1396)، دیوان اشعار، تهران: نشر ثالث.
- خراسانی، فهیمه؛ غلامحسینزاده، غلامحسین (1397)، «استعاره مفهومی: نقطه تلاقی تفکر و بلاغت در قصاید ناصرخسرو»، فنون ادبی، دورة 10، شمارة 1، 71‑84.
- سعدی، شیخ مصلح الدین (1381)، کلیات، نسخة تصحیحشده محمدعلی فروغی، تهران: نشر پیمان.
- صبوری، نرجس بانو؛ ذبیحنیا عمران، آسیه (1397)، «بررسی مفهومسازیهای "چشم" در غزلیات حافظ از دیدگاه شناختی»، پژوهشنامة نقد ادبی و بلاغت، دورة 7، شمارة 2، 115‑134.
- طالبیان، یحیی؛ سیدکاشانی، سیّده نرجس (1398)، «بررسی تطبیقی استعارههای مفهومی دایره در دیوان شمس مولانا و اشعار جان دان»، ادبیات تطبیقی، دورة 11، شمارة 20، 149‑163.
- عبیدی، حسینیه؛ رومیانی، بهروز (1398)، «استعارة مفهومی عشق در آثار نظامی»، زیباییشناسی ادبی، دورة 10، شمارة 41، 53‑76.
- کارگر، شهرام؛ زارع، میثم؛ شعبانی، بهرام (1399)، «بررسی نقش نور در مفهومسازی عشق در غزلیات حافظ»، مجله ادبیات و پژوهشهای میانرشتهای، دورة 2، شمارة 3، 212‑234.
- گرجی، مصطفی؛ صارمی، محمود (1392)، «بررسی استعاره مفهومی "رفتن" در شعر قیصر امینپور برپایة معناشناسی شناختی»، فصلنامه پژوهشهای ادبی، دورة 10، شمارة 39، 133‑154.
- لیکاف، جرج؛ جانسون، مارک (1395)، استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم، ترجمة هاجر آقاابراهیمی، تهران: نشر علم.
- مختاری، علی (1376)، «شرحی بر حدیث الدنیا مزرعة الاخره از شهید ثانی»، فصلنامه پیام حوزه، شمارة 14، 113‑131.
- مراد، ندا؛ حسنوند، امیرحمزه (1396)، «کاربرد استعاری دنیا در شعر پروین با رویکرد شناختی»، تهران: سومین کنفرانس بینالمللی علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، https://civilica.com/doc/749047.
- El-Amin, M. (2017), “Conceotual metaphors of Love in ‘Happy new year’- A poem by Suad Al Sabah”, US-Chaina Foreign Language, 15 (9): 582-592.
- Evans, V. & Bergen, B. & Zinken, J. (2007), The Cognitive Linguistics Readers, USA: Equinox Publications.
- Geraerts, D. (2006), Cognitive Linguistics: Basic Readings, Mouton De Gruyter.
- Kovecses, Z. (2009), “Metaphor and Poetic Creativity: A Cognitive Linguistic Account”, Journal Acta Universitatis Sapientiae, Philologica, University Eötvös Loránd, 1 (2): 181-196.
- Lakoff, G. (1993), The contemporary theory of metaohor, Cambridge: Cambridge University Press.
- Lakoff, G. & Johnsen, M. (1999), Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and its challenges to Western Thought, Chicago: University of Chicago Press.
- Lakoff, G. & Johnsen, M. (2003), Metaphors we live by, Chicago: University of Chicago Press.
- Lee, D. (2001), Cognitive Linguistics, New York: Oxford University Press.
- Mufeed, A. (2020), “Conceptual metaohors of time in sonnets of Shakespeare: A cognitive linguistic approach”, English language and Literature studies, 10 (2): 1-16.
- Talmy, L. (2000), Towards a cognitive semantics, Cambridge, MA: MIT Press.
- Yang, X. (2015), “Retracted: A Cognitive Poetic Approach to the Function of Metaphor”, China: Journal of Advances in Literary Study, 3 (3): 84-88.