علل و انگیزههای کاربرد مضامین تعلیمی در منظومۀ غنایی ازهر و مزهر نزاری قهستانی
الموضوعات :یوسف صفیان بلداجی 1 , احمدرضا یلمه ها 2 , عطامحمد رادمنش 3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
2 - استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
3 - استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد
الکلمات المفتاحية: تعلیم, منظومههای غنایی, ازهر و مزهر, شگردهای تعلیمی,
ملخص المقالة :
یکی از عمدهترین گونههای ادب فارسی، اشعار تعلیمی هستند؛ این اشعار بر پایۀ اخلاق و پند و موعظه بهصورت غیرمستقیم در گونههای دیگر ادبی بهمانند منظومههای غنایی یافت میشوند. منظومۀ ازهر و مزهر در سدۀ هفتم، یکی از آثاری است که سرشار از آموزههایی با مضمونهای گوناگون تعلیمی است. سعدالدین نزاری قهستانی در این منظومه، مفاهیم مختلف تعلیمیاخلاقی را به شیوههای گوناگون بیان کرده است و از شگردهایی مانند تذکر، تبشیر، انذار و عبرت و استدلال و مفاخره بهره جسته است تا بهتر بتواند در جهت اقناع مخاطب بکوشد. هدف این پژوهش آن است که چرایی بازتاب مضامین تعلیمی را در این منظومه بررسی و مشخص کند شاعر در اقناع مخاطب بیشتر از چه راههایی استفاده کرده و کدامیک از مفاهیم اخلاقی را با چه شگردی برای خوانندۀ خود تبیین کرده است.
_||_