نوآوری در شعر قیصر امینپور
الموضوعات :
1 - - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا
الکلمات المفتاحية: مدرنیسم, نوآوری, قیصر امینپور, تنفس صبح,
ملخص المقالة :
نوگرایی ( مکتب Modernism ) در ادبیات، بیانگر گسستن از سنن و قراردادهای حاکم و ایجاد شیوه های تازه در نگرش به جایگاه انسان و نقش او در نظام هستی است. مدرنیسم ویژگی های صوری و محتوایی خاصی دارد، مانند جدایی از نسبت فردگرایی و تأکید بر فردیّت خلّاق هنرمند، احساس تنهایی، بیگانگی و یأس، ترجیح ناخودآگاهی برخود آگاهی، تداعی معانی آزاد و جریان سیال ذهن، توجه به نظریه های روانشناسانی، چون فروید و یونگ و بعضی از اگزیستانسیالیست ها. نوآوری معانی فراگیرتر از نوگرایی یا مدرنیسم دارد. مدرنیسم در مورد دورة خاصی است (اوایل قرن بیستم ) و مانند هر نهضت ادبی دیگر به انتهای خود رسیده و جای خود را به نهضت دیگر، پسامدرنیسم داده است، ولی نوآوری آغاز و پایان مشخصی ندارد و همواره در طول قرون و اعصار در ادبیات و هنر یافت می شده و در مدرنیسم هم وجود داشته است. نوآوری؛ یعنی خلّاقیت و خلّاقیت تقلیدی نیست. پرسشی که در مقالة حاضر به آن پاسخ داده شده، این است که آیا اصول نوگرایی و ویژگی های نوآوری در شعر قیصر امین پور دیده می شود یا خیر ؟ پیش از بررسی شعر قیصر امین پور، با پژوهش در ادوار شعر فارسی، نوآوریهای خاصی در هر دوره دیده می شود، اما در شعر نو معاصر، نوآوری ها و خلّاقیت ها نسبت به سبک بازگشت ادبی و حتی دورة مشروطه برتری دارد. شعر قیصر امین پور از جهت قالب بیــرونی (outer form ) و قالب درونی (inner form ) نوآوری هایی را به همراه دارد. در شعرهای برجستة -او چه کلاسیک و چه نو نیمایی- با نوآوری هایی روبه رو میشویم که در شاعران دیگر سابقه نداشته است و خلّاقیت او را نشان می دهد. آشناییزدایی را در ترکیباتی چون "آیینة ناگهان " -که نام یکی از کتاب های اوست- میتوان دید. در این مقاله مجموعة تنفس صبح بررسی شده است.
1- قرآن مجید
2- امین پور، قیصر .( 1387). تنفس صبح (مجموعه شعر)، تهران: انتشارات سروش.
3- _________ .( 1383). سنت و نوآوری در شعر معاصر، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
4- جعفری، محمد تقی .( 1362). تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی، تهران: انتشارات اسلامی.
5- حافظ، شمس الدین محمد .( 1381). دیوان، تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی، تهران: انتشارات زوّار.
6- حسن لی، کاووس .( 1383). گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران، تهران: نشر ثالث.
7- خاقانی، افضل الدین بدیل .( 1362). دیوان، تهران: انتشارات ارسطو.
8- _______________ .( 1362). منشآت، تصحیح محمد روشن، تهران: انتشارات فرزان.
9- روزت، ای .( 1371). روانشناسی تخیل، ترجمة اصغر الهی و پروانه میلانی، تصحیح محمد روشن، تهران: گوتنبرگ.
10- زرین کوب، عبدالحسین .( 1363). سیری در شعر فارسی، تهران: انتشارات نوین.
11- سعدی، شرف الدین مصلح .( 1367). دیوان غزلیات، شرح خلیل خطیب رهبر، تهران: انتشارات سعدی.
12- شفیعی کدکنی، محمد رضا .( 1372). تازیانههای سلوک، تهران: انتشارات آگاه.
13- ________________ .( 1387). غزلیات شمس تبریز، تهران: سخن.
14- صلاحی مقدم، سهیلا .( 1386). بررسی تطبیقی بین جلال الدین محمد مولوی و ویلیام بلیک، تهران: انتشارات سوسن.
15- _____________ .( 1378). زبان و ادبیات فارسی (گرایش ادبیات تطبیقی) رسالة دکتری.
16- ناصر خسرو .( 1357 ). دیوان، به اهتمام مجتبی مینوی و مهدی محقق، تهران: انتشارات شرکت سهامی عام.
17- نظامی گنجوی، ابو محمد الیاس .( بیتا). پنج گنج (مخزن الاسرار) تصحیح و توضیح وحید دستگردی، تهران: مؤسسه مطبوعاتی علمی.
_||_