زبان طراحی تویتر و فیس بوک و فرهنگ غیرکلامی ایران
هانا ناصرزاده
1
(
دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
)
سید محمد دادگران
2
(
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی
)
افسانه مظفری
3
(
معاون پژوهشی واحد علوم تحقیات تهران دانشکاه ازاد اسلامی
)
الکلمات المفتاحية: فیس بوک, عامل طراحی, فرهنگ شبکه, تویتر, کاربر کنشگراایرانی, سایتهای رسانههای شبکه محور,
ملخص المقالة :
با فراگیری نا گریز و روزافزون رسانههای مجازی و سایتهای شبکههای اجتماعی نزد پیر و جوان، دلمشغولی پژوهشگران و برنامه ریزان کشورهای غیر انگلیسیزبان که تنها مصرفکنندهی تولیدات نرمافزاری و رسانهای بشمار میروند، نیز رو به افزایش است. در این بررسی تلاش شده است بر نقش عامل "طراحی" در قالب ریختار نرم و سختافزاری ارائهشده در رایانه تمرکز شود که بیتوجه به فرهنگ کاربر و مصرفکنندگان درروند تولید فضاهای مجازی و برنامههای تعاملی کاربران به زعامت کاربران انگلیسیزبان و خردهفرهنگهای غیربومی، ساختهوپرداخته میشود، نگاهی دقیقتر در چارچوب تحلیل تطبیقی و دیدگاه جامعهشناسی رسانه (به شیوه مصاحبه عمقی و نیمهمتمرکز) درباره دو سایت تویتر و فیس بوک انداخته و به کاربران فارسیزبان ایرانی پرداخته شود.
_||_