تاثیر مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهی آموزش و پرورش استان لرستان 97- 1396
ابراهیم پورحسینی
1
(
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد
)
الکلمات المفتاحية: روابط انسانی, مدیریت آموزشی, کارایی دبیران,
ملخص المقالة :
مقاله حاضر از یک پژوهش میدانی استخراج گردید که با هدف تاثیر مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهی آموزش و پرورش استان لرستان 97- 1396 به صورت کاربردی و با روش توصیفی - همبستگی انجام گرفت. جامعهی آماری شامل کلیهی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانه دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 1597 نفر بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 310 از دبیران به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای و طبقهای به شیوهی تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهی استاندارد سنجش مهارت روابط انسانی مدیران آموزشی سرلک (1390) با پایایی 88/0 و کارایی کارکنان دانشفرد و محجوب (1388) با پایایی 71/0 از طیف لیکرت بود. در تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی نمودار و جدول برای دادههای جمعیتشناختی و برای سنجش فرضیهها از آزمونهای استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطهی معناداری بین مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهی آموزش و پرورش استان لرستان مشاهده شد و همچنین رابطهی معناداری بین ابعاد مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهی آموزش و پرورش استان لرستان مشاهده شد. مولفههای مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی (درک همدلانه، حرمت انسانی و تصمیمگیری مشارکتی) به میزان 5/20% بر افزایش کارایی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهی آموزش و پرورش استان لرستان نقش داشته و بقیه به عوامل دیگر بستگی دارد.
_||_