شناسایی سیاستگذاری جامعه شناختی توسعه کارآفرینی دولتی در ایران
الموضوعات : علوم اجتماعیمحمدمرتضی جوادی 1 , سید مهدی الوانی 2 , محسن رضایی میرقائد 3 , مرتضی موسی خانی 4 , پرهام عظیمی 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
3 - دانشیار، گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران.
4 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ، قزوین، ایران
5 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, توسعه کارآفرینی, سیاستگذاری جامعه شناختی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر شناسایی سیاستگذاری جامعه شناختی توسعه کارآفرینی دولتی در ایران می باشد. روشی که در این تحقیق مورد استفاده قرار میگیرد، روش تحقیق کیفی است. در این مطالعه بر اساس مطالعات کتابخانهای و سپس مصاحبههای تخصصی به شناسایی سیاستگذاری جامعه شناختی توسعه کارآفرینی دولتی مبادرت شده است. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و خبرگان نظری است. برای نمونهگیری در بخش کیفی از روشهای غیراحتمالی و به صورت هدفمند استفاده شد. فرایند نمونهگیری تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت 11 خبره در این مرحله شرکت کردند. روشهای تجزیه و تحلیل دادهها مدلسازی ساختاری میباشد. روش پژوهش مقطعی و شیوه پژوهش گرندد تئوری می باشد. نتایج نشان داد با مقولهبندی و دستهبندی معیارهای نهایی، تعداد 9 مقوله اصلی و تعداد 44 مقوله برای شناسایی شاخص های سیاستگذاری توسعه کارآفرینی دولتی در ایران حاصل گردید. مقولههای مذکور در 6 پارادایم به نامهای شرایط زمینهای، شرایط علی، پدیده محوری، راهبردها و اقدامات، شرایط مداخلهگر و پیامدها دستهبندی شدند. در ادامه روند پژوهش، با اجرای تکنیک دلفی فازی در 2 راند مبادرت به غربالگری و اعتبارسنجی معیارهای حاصل از تحلیل کیفی پژوهش ورزیده شد. در این مرحله 43 معیار بر اساس دیدگاه 11 خبره مورد ارزیابی قرار گرفت و در دور دوم هیچ معیاری حذف نشد که این خود نشانهای برای پایان راندهای دلفی بوده و تکنیک دلفی پس از 2 راند، خاتمه یافت.
_||_