ارایه الگوی مدل مدیریت استراتژیک در آموزشهای فنی و حرفهای با تاکید بر مولفههای اجتماعی
الموضوعات : علوم اجتماعیذبیحاله رحیمی 1 , مسلم صالحی 2 , مژگان امیریان زاده 3 , عبادالله احمدی 4
1 - دانشجوی دوره دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت،
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت استراتژیک, الگو, آموزش فنی و حرفهای, مؤلفههای اجتماعی,
ملخص المقالة :
چکیده:تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت استراتژیک در آموزشهای فنی و حرفهای با تأکید بر مؤلفههای اجتماعی اجرا گردید. نوع طرح، کیفی است و به منظور تحلیل، دستهبندی و تلخیص دادهها از روش تحلیل مضمون (شبکه مضامین) استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل صاحبنظران سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بود. مشارکتکنندگان در تحقیق شامل تعداد 13 نفر بودند که به روش هدفمند و بر اساس معیار تجربه و تخصص انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها، از ابزار مصاحبه ساختارنیافته و نیمساختاریافته استفاده شد و فرایند جمع-آوری دادهها با استفاده از تکنیک اشباع نظری تا رسیدن به مرحله تکرار و اشباع انجام گرفت. جهت اعتباریابی دادهها از روش سه سویهسازی استفاده شد. به منظور تصمیمگیری و بررسی میزان اجماع نظر متخصصین از شاخص روایی محتوا (CVI) و ضریب نسبی روایی (CVR) و جهت بررسی پایایی از ضریب هولستی استفاده گردید. با پایان یافتن فرایند تحلیل مضمون، بر پایۀ مضامین استخراج شده و مبانی نظری تحقیق، الگوی پژوهش ارائه گردید. براساس یافتههای تحقیق، تعداد هشت مضمون فراگیر، شامل مقاصد استراتژیک، بررسی محیط بیرونی، بررسی محیط داخلی، تحلیل استراتژیک، اهداف آموزشی، برنامههای آموزش فنی و حرفهای، اجرای برنامههای آموزش فنی وحرفهای و ارزیابی و همچنین تعداد 33 مضمون سازماندهنده و 160 مضمون پایه، برای الگوی مدیریت استراتژیک در آموزشهای فنی و حرفهای با تأکید بر مؤلفههای اجتماعی شناسایی شد. مطابق نتایج تحقیق، این الگو میتواند چارچوب مناسبی را برای اجرای مدیریت استراتژیک در آموزشهای مهارتی فراهم نماید.
_||_