طراحی الگوی برنامه درسی تمرین معلمی دانشجویان دوره کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی
رقیه رفعتی
1
(
دانشجوی دکتری رشتة برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لامرد، لامرد، ایران
)
احمد هاشمی
2
(
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد (نویسنده مسئول، hmd_hashemi@yaho.com).
)
عباس قلتاش
3
(
دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
)
علی اصغر ماشینچی
4
(
استادیار برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران
)
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, آموزش و پرورش ابتدایی, تمرین معلمی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی تمرین معلمی برای دانشجویان دوره کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی بوده است. روش پژوهش حاضر ترکیبی (کمی – کیفی) از نوع اکتشافی است. رویکرد مورد استفاده در بخش کمی از نوع قیاسی است و همچنین در بخش کیفی از نوع سنتز پژوهی است. جامعه آماری برای انجام مصاحبه متخصصان برنامه درسی اساتید متخصص علوم تربیتی که سابقه تدریس دروس تمرین معلمی 1و2 را داشتهاند شامل میشود. با توجه به حجم محدود جامعه، نمونه آماری اساتید کارورزی به تعداد 15 نفر به روش نمونه گیری هدفمند و از نوع در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از ابزار فیش برداری از کتابها، مقالات، اسناد و متون مرتبط با تمرین معلمی و برای گردآوری دادههای کیفی از ابزار مصاحبه ی نیمه ساختار یافته با سوالات باز پاسخ استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات روش کدگذاری موضوعی است که طی سه مرحله انجام گرفته است. ابتدا تمام دادهها به صورت متن آورده شد و تحلیل دادهها با خواندن مکرر متن برای یا فتن یک درک کلی آغاز شد. منابع دادهها شامل مصاحبهها و متون و اسنادی است که در مورد سوالات پژوهش در اختیار پژوهشگر قرار گرفت. سپس به هر کدام از دادههای معنایی یک کد یا برچسب اختصاص داده شد. برای تهیه عنوان و نام برای کدها از ادبیات تخصصی حوزههای تمرین معلمی و یا از اصطلاحات موجود در متن استفاده شد. بعد از کدگذاری تمام دادهها، آنها را بر اساس اشتراکاتی که با یکدیگر داشتند تحت یک مقوله یا طبقه واحد درآمد و سپس مفهوم کلی که حاصل جمعبندی این مقولههاست (تمها) بدست آمد. یافتههای پژوهش شامل الگوی طراحی شده تمرین معلمی بر اساس مولفههای اهداف، محتوی، روشهای تدریس وروشهای ارزشیابی برنامه درسی تمرین معلمی جهت استفاده برای دانشجویان کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی در دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد.