بررسی نقش فضای مجازی در شکل گیری فرهنگ جدید ارتباطی و هویت اجتماعی مردم شهر اصفهان
الموضوعات : علوم اجتماعیزینب ابراهیمی درچه 1 , سیدناصر حجازی 2 , محمدعلی چیت ساز 3
1 - گروه علوم اجتماعی ،دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه آزاد واحد دهاقان ،ایران
2 - استادیار جامعه شناسی واحد دهاقان،دانشگاه آزاد اسلامی،دهاقان،ایران
3 - استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه دهاقان
الکلمات المفتاحية: کلید واژه ها: فضای مجازی, فرهنگ جدید ارتباطی, هویت اجتماعی و شبکه های اجتماعی,
ملخص المقالة :
چکیدهاینترنت و دنیای مجازی یکی از ابزارهای ارتباطی مهمی است که توانسته است زندگی روزمره ی افراد را متحول کند و در خلق هویت و فرهنگ نوین نقش بسزایی ایفا کند. اینترنت مردم سراسر جهان را با فرهنگ ها، هویت ها و سبک های گوناگون زندگی، به یک جامعه عظیم جهانی که در آن دیواری وجود ندارد پیوند می دهد. لذا، هدف از پژوهش حاضر بررسی ابعاد نقش دنیای مجازی در شکل گیری فرهنگ جدید ارتباطی و هویت اجتماعی مردم شهر اصفهان می باشد. روش پژوهش، روش پیمایشی مقطعی با دو هدف توصیف و تبیین می باشد. جامعه مورد مطالعه، کلیه زنان و مردان بالای 15 سال شهر اصفهان می باشد. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 384 نفر انتخاب شد. ابزار اندازه گیری در این تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته جهت سنجش شکل گیری فرهنگ جدید ارتباطی، هویت اجتماعی و میزان استفاده از فضای مجازی بوده است. جهت تجزیه و تحلیل از روش های آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و در سطح آمار استنباطی از تحلیل عاملی تاییدی و روش مدل سازی معادلات ساختاری ( شاخص های برازش مطلق، تطبیقی، مقتصد) استفاده شده است. نتایج نشان داد که فضای مجازی بر شکل گیری فرهنگ های جدید مؤثر است.و هم چنین فضای مجازی بر هویت اجتماعی مؤثر است.
_||_