بررسی تاثیر مصرف رسانهای بر میزان سرمایه اجتماعی شهروندان شهر بندرعباس
الموضوعات : علوم اجتماعیمحمد اسماعیل ریاحی 1 , مصطفی ظهیری نیا 2 , سهیل صادقی 3
1 - دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه هرمزگان
3 - کارشناس ارشد پژوهش اجتماعی
الکلمات المفتاحية: تلویزیون, سرمایه اجتماعی, اعتماد اجتماعی, هنجار اجتماعی, مصرف رسانهای, شبکههای مشارکت,
ملخص المقالة :
در این پژوهش تاثیر مصرف رسانهای بر سرمایه اجتماعی با تأکید بر تلویزیون داخلی و ماهوارهای موردبررسی و آزمون تجربی قرارگرفته است. روش پژوهش در این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل افراد 18 سال و بالاتر است که در زمان تحقیق (سال 1393) در شهر بندرعباس سکونت دارند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر و شیوه نمونهگیری نیز خوشهای چندمرحلهای است. دادههای پژوهش به کمک نرمافزار آماری spss و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین میزان تماشای تلویزیون داخلی و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ اما میزان تماشای تلویزیون ماهوارهای با سرمایه اجتماعی دارای رابطه معکوس است. میزان تماشای تلویزیون داخلی با میزان اعتماد اجتماعی و رعایت هنجارهای اجتماعی رابطه مثبت دارد، اما میزان تماشای تلویزیون ماهوارهای با میزان اعتماد اجتماعی و رعایت هنجارهای اجتماعی دارای رابطه معکوس است. همچنین بین تماشای تلویزیون (داخلی و ماهوارهای) با شبکههای مشارکت اجتماعی رابطه معناداری مشاهده نگردید. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که در جامعه آماری پژوهش حاضر میزان تماشای تلویزیون داخلی دارای بیشترین تاثیر معنادار بر سرمایه اجتماعی است.
_||_