بررسی میزان سواداطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بر اساس مدل انجمن کتابداران آمریکا
الموضوعات : دانش شناسی
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهد
الکلمات المفتاحية: سواد اطلاعاتی, کتابداران, کتابخانههای عمومی, شهرستان کاشان,
ملخص المقالة :
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان سواداطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان با توجه به استانداردهای مدل سواد اطلاعاتی انجمن کتابداران آمریکا بوده است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی بوده و روش آن به صورت پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش 40 نفر کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بود که تمامی افراد به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. جمعآوری دادهها از طریق توزیع پرسشنامه بر اساس سه مولفه جایابی، ارزیابی و استفاده موثر از اطلاعات صورت گرفته است. روایی پرسشنامه از طریق کسب نظراز اساتید و صاحب نظران و مقدار آلفای کرونباخ جهت پایایی پرسشنامه، برابر 88/0محاسبه گردیده و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار Spss19 صورت گرفته است یافتهها: نتایج این پژوهش نشان میدهد که متوسط مهارت جایابی اطلاعات کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کاشان برابر 343/2 و متوسط مهارت ارزیابی اطلاعات کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کاشان برابر 308/2 بوده و در سطح مطلوبی میباشد. همچنین، مهارت استفاده موثراز اطلاعات آنها نیز برابر 025/2 است که نشان از نامطلوب بودن این مهارت در کتابداران کتابخانههای عمومی کاشان دارد. در نهایت، متوسط سواداطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کاشان برابر 287/2 بوده که نشان میدهد وضعیت سواداطلاعاتی نمونه مور دمطالعه در سطح مطلوبی میباشد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، سطح سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی کاشان در وضعیت مطلوبی قراردارد.
_||_