تأثیر مدیریت دانش بر قابلیتهای کارآفرینی دانش در بین اعضای هیأت علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران
الموضوعات : دانش شناسیمحمد اسماعیلی فارسانی 1 , زهرا اباذری 2 , نجلا حریری 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی ،علم اطلاعات و دانش شناسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال،ایران،تهران
2 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ، واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران
3 - استاد گروه علم اطلاعات ودانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی دانش, مدیریت دانش, علم اطلاعات و دانش شناسی, اعضای هیاتعلمی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش تاثیر مدیت دانش بر قابلیت های کارآفرینی دانش در بین اعضای هیات علمی علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران با تاکید بر زمینه های کارآفرینی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و همبستگی بود و جامعه آماری آن تعداد 118 نفر از اعضای هیات علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران بودند که براساس سرشماری از پرسشنامه های ارسالی تعداد 90 نفر پاسخگوی سوالات بودند. برای گرداوری اطلاعات از پرسشنامه مدیریت دانش و پرسشنامه محقق ساخته کارآفرینی دانش استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی آموزن t مستقل و تحلیل واریانس بهره گرفته شد. یافتهها: یافته ها نشان داد مدیریت دانش بر قابلیتهای کارآفرینی دانش در بین اعضا هیاتعلمی علم اطلاعات و دانش شناسی تاثیر دارد و استفاده از قابلیتهای کارآفرینی دانش در بین اعضای هیاتعلمی علم اطلاعات و دانش شناسی برحسب ویژگیهای دموگرافیک (جنسیت) تفاوت وجود ندارد و بین استفاده از قابلیتهای کارآفرینی دانش براساس سابقه کار، مرنبه علمی ،مدرک تحصیلی تفاوت وجود دارد. به میزان سابقه کار،مدرک تحصیلی و مرتبه علمی بالاتر باشد قابلیتهای کارآفرینی بیشتر بود . نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد مولفههای ایجاد دانش، ثبت دانش ،پالایش دانش، انتشار دانش، کاربرد دانش بر قابلیتهای کارآفرینی دانش تاثیر دارد. همچنین زمینههای کارآفرینی دانش در بین اعضای هیات علمی علم اطلاعات و دانش شناسی در حوزههای آموزشی، پژوهشی، خدمات فنی و فناوری اطلاعات وجود دارد.
_||_