ارزیابی کتابخانههای دانشگاهی بر اساس مؤلفههایکتابخانه سبز و استاندارد لید
الموضوعات : دانش شناسیفاطمه رضایی منش 1 , محسن حاجی زین العابدینی 2 , امیررضا اصنافی 3
1 - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی
2 - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی
3 - عضو هیئت علمی علم اطلاعات و دانش شناسی،دانشگاه شهید بهشتی تهران
الکلمات المفتاحية: توسعه پایدار, فرهنگ سبز, ارزیابی کتابخانه دانشگاهی, کتابخانه سبز, استاندارد لید,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از انجام این پژوهش روشن ساختن نقش کتابخانه ها در جامعه و اجرای فرایند توسعه پایدار، روشن ساختن نقش کتابخانه های دانشگاهی و ارزیابی آن ها بر اساس مولفه ها، شاخصهای کتابخانه سبز و استاندارد لید و ارایه راهبرد هایی برای ایجاد کتابخانه های سبز بر اساس مرور متون است.روش پژوهش: پژوهش حاضر با بهره گیری از روش کتابخانه ای و به صورت مرور متون انجام شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد برای داشتن کتابخانه دانشگاهی سبز باید ابتدا این مسئله توسط جامعه و دولتمردان مورد توجه قرار گیرد و برای پیاده سازی آن از ترویج تفکر و فرهنگ سبز در جامعه شروع کرد. زیرا بسیاری از مشکلات در این زمینه ریشه در فرهنگ و استفاده نادرست از منابع طبیعی و تجدید ناپذیر دارد. کتابخانههای دانشگاهی با توجه به رسالت خود در زمینه آموزش فرهنگ و ایجاد تمدن جهانی، در این زمینه نقش آفرینی زیادی دارند .نتیجه گیری: برای داشتن کتابخانه سبز دانشگاهی لزوماً نباید با ساختمان سبز شروع کرد. بلکه این کتابخانه ها مأموریتهای سبز دارند. بسیاری از کتابخانه با پیاده سازی چند مولفه سبز در کتابخانه خود از جمله ترویج فرهنگ زیست محیطی در کتابخانه و آموزش به جامعه، پیاده سازی الگوهای مصرف بهینه آب و انرژی های تجدید ناپذیر، استفاده از روش های بازیافت و مدیریت پسماند به عنوان کتابخانه سبز شناخته شده اند.
_||_