طرح تدوین الگوی تولید کتابهای حسیلمسی
الموضوعات : دانش شناسیمرجان نیکبخت 1 , زهرا اباذری 2 , محسن حاجی زین العابدینی 3 , فهیمه باب الحوائجی 4
1 - دانشجو دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایران
2 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایران
3 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی
4 - گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کتاب حسیلمسی, نشر و ناشران, مربیان آموزشی, کتاب و مواد خواندنی کودکان, کودکان نابینا و کمبینا,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش ارائۀ طرح تدوین الگوی تولید کتابهای حسیلمسی (از دیدگاه کارشناسان تولید و مربیان آموزشی کودکان 3 تا 6 سالۀ نابینا وکمبینا)است. روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع ترکیبی میباشد. در بخش کیفی جهت بهدست آوردن وفاق نظر کارشناسان تولید و نشر کتابهای حسیلمسی، از روش دلفی و در بخش کمّی برای تجمیع نظر مربیان آموزشی بهصورت پیمایشی تحلیلی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. ضریب روایی محتوای پرسشنامه بالاتر از 99/0 و شاخص روایی محتوای آن بالاتر از 79/0 گزارش شد. پایایی پرسشنامه نیز براساس ضریب آلفای کرونباخ برابر با 863/0 سنجیده شد. جامعه آماری شامل کلیۀ 33 کارشناس تولید و نشر کتاب های حسیلمسی میباشد که از بین آنها 21 کارشناس بهعنوان اعضای پانل دلفی در بخش کیفی پژوهش بهصورت نمونه در دسترس انتخاب شدند. در بخش کمّی نیز کلیۀ 76 مربی آموزشی در حال خدمت از 23 مرکز آموزشی در سطح ایران که در ارتباط با کتابهای حسیلمسی فعالیت می کنند، انتخاب شدند. یافته ها: در روش دلفی طی سه مرحله، با توجه به پایین بودن میزان ضریب کندال در دور سوم (565/0) چنین نتیجه گرفته شد که در نهایت فرایند نظرخواهی کارشناسان تولید و نشر، در دور سوم با 37 گویۀ پرسشنامه متوقف شود. بررسی مقایسۀ معیارهای تولید کتابهای حسیلمسی از دیدگاه مربیان آموزشی جهت تعیین میزان تأیید آنها بیانگر آن است که معیار فنی تولید (72%)، معیار محتوا (74%)، و معیار ارائه نیز (72%) مورد تأیید قرار گرفت. در این میان کارشناسان، بیشترین میزان را به معیار محتوا با مقادیر (74%) اختصاص دادند. مربیان آموزشی نیز معیارهای تولید کتاب های حسی لمسی را با مقادیر (72%) مورد تأیید قرار دادند. نتیجه گیری: جهت پیبردن به مهمترین معیارهای تولید کتابهای حسیلمسی از دیدگاه کارشناسان تولید و نشر و مربیان آموزشی، پس از تجزیه و تحلیل مؤلفهها و تبدیل آنها به عاملهای جدید، بهکمک تحلیل عامل اکتشافی و شاخص کایدوی نسبی و عامل تأییدی برازش شدۀ مقتصد، ارائۀ الگوی طرح تولید کتابهای حسیلمسی تدوین و پیشنهاد شد.
_||_