بررسی رابطه بین ویژگیهای جمعیت شناختی با مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی(مطالعه موردی استان خوزستان)
الموضوعات : دانش شناسیزهره میرحسینی 1 , مراد دستاران 2 , فرشته سپهر 3
1 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشکدۀ علوم انسانی
2 - دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشکدۀ علوم انسانی
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
الکلمات المفتاحية: ارتباط غیرکلامی, ارتباط کلامی, ارتباط میان فردی, کتابدران- مهارتهای ارتباطی, کتابخانه های عمومی- خوزستان,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش بررسی رابطه ویژگیهای جمعیت شناختی کتابداران کتابخانه های عمومی با مهارت های ارتباطی آن ها در استان خوزستان است.روش پژوهش: روش فراترکیب با استفاده از مطالعه منابع ،دسته بندی و تحلیل آنها و سپس روش پیمایشی-تحلیلی استفاده شده است. جامعه آماری شامل 272 نفر از کتابداران بوده که با روش نمونه گیری انتساب متناسب، تعداد 100 نفر انتخاب شدند.برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس، آزمون فی و V کرامر استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد بین جنسیت ، وضعیت تأهل ، مهارتهای ارتباط کلامی، غیرکلامی، و میان فردی و همچنین شهر محل خدمت رابطه ای مشاهده نمی شود. همچنین با وجود مقادیر ناچیز ضریب همبستگی اسپیرمن؛ بین سن و سابقه کار پاسخگویان و مهارت های ارتباط کلامی، غیرکلامی و میان فردی نیز رابط ه ای مشاهده نمی شود. ولی با توجه به مقادیر ضریب همبستگی اسپیرمن؛ بین سطح تحصیلات پاسخگویان و مهارت های ارتباط کلامی، غیرکلامی و میان فردی رابطۀ ضعیفی مشاهده می شود.نتیجه گیری: بین ویژگیهای جمعیت شناختی با مهارت ارتباط کلامی، غیرکلامی، میان فردی رابطه ای مشاهده نمی شود. ولی بین سطح تحصیلات با این مهارتها رابطه ضعیفی وجود دارد که خود نمایانگر نقش آموزش می باشد. به عبارتی کتابداران فارغ از اینکه در کدام شهر هستند و چه ویژگیهای فردی دارند، از مهارتهای ارتباطی به طور یکسان برای ارائه خدمات بهره جویی میکنند و به طور کلی بین مهارتهای ارتباطی کتابداران با هم رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از طرفی میانگین سن و سابقه کار حاکی از جوان بودن کتابداران و نیاز به دوره های آموزشی مهارتهای شغلی مستمر دارد.
_||_