فرا ترکیب مهارتهای اطلاعاتی و ارتباطی کتابداران جهت ارتقای خدمات کتابخانههای عمومی ( مطالعه موردی: استان خوزستان)
الموضوعات : دانش شناسیمراد دستاران 1 , زهره میرحسینی 2 , فرشته سپهر 3
1 - دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشکدۀ علوم انسانی
2 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشکدۀ علوم انسانی
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشکدۀ علوم انسانی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی
الکلمات المفتاحية: کتابخانههای عمومی- خدمات, مهارتهای اطلاعاتی و ارتباطی, خوزستان-کتابداران,
ملخص المقالة :
هدف: هدف تحقیق حاضر تحلیل فراترکیب مهارتهای ارتباطی و اطلاعاتی کتابداران جهت ارتقاء خدمات کتابخانههای عمومی است.روش پژوهش: برای دستیابی به هدف پژوهش، از روش ترکیبی که شامل استفاده همزمان از تکنیک فراترکیب و روش تحلیل محتوا، تکنیک دلفی، روایی سازه و مدلیابی استفاده شدهاست. جامعه آماری شامل 327 نفر از کتابداران استان خوزستان در سال 1398 بوده است که با روش نمونهگیری انتساب متناسب، تعداد 175 نفر انتخاب و 129 مفهوم در حوزه مهارتهای اطلاعاتی و 95 مفهوم در حوزه مهارتهای ارتباطی انتخاب وسپس این مفاهیم با اجرای سه مرحله تکنیک دلفی با پایایی (97/0) و روایی (90/0) به دست آمده است.یافتهها: یافتههای توصیفی منتج از پژوهش نشان داد که میانگینهای مهارت ارتباطی و مهارت اطلاعاتی به ترتیب برابر با، 98/0 و 86/ 0در سطح مطلوب و نسبتا مطلوب است. در این پژوهش به نقش سه متغیر جنسیت، گروه سنی، وضعیت تحصیل در میان کتابداران پرداخته و مشخص شد که از میان این عوامل مهارتهای اطلاعاتی و ارتباطی در بین کتابخانههای مختلف و وضعیت تحصیلی به ترتیب با توجه به سطح معنا داری 42/0 و34/0 رابطهی معناداری در میان گویههای مؤلفهها وجود دارد و میان کتابداران با گروههای سنی مختلف کمترین میزان برخورداری و رابطه معناداری وجود دارد.نتیجهگیری: وضعیت مهارتهای اطلاعاتی و ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی استان اهواز در سطح نسبتا مطلوب قرار دارد که بایستی دورهها و کارگاههایی در جهت آگاهی بهتر نسبت به مهارتهای اطلاعاتی و ارتباطی وتوانایی یادگیری کار با نرم افزارهای اطلاعاتی و ارتباطی جهت ارتقا مهارتهای کتابداران برگزار شود.
_||_