بررسی وضعیت دورکاری در کتابخانههای عمومی در ایام پاندمی کووید- 19
الموضوعات : دانش شناسیزهره میرحسینی 1 , حسینعلی خودکار 2 , ندا فاتحی زاده 3
1 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران شمال
2 - دانشجوی دکترا، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران شمال، تهران، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور- واحد مشهد
الکلمات المفتاحية: کتابخانههای عمومی, نهاد کتابخانه های عمومی کشور, دور کاری, کرونا ویروس ( کووید-19),
ملخص المقالة :
روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد کیفی و به صورت تحلیل محتوا انجامشدهاست. ابزار گردآوری دادهها مصاحبهی نیمهساختاریافته بود که از طریق تماس صوتی انجامشدهاست. جامعه این پژوهش شامل 15 نفر از روسا و کارشناسان توسعه کتابخانه های ستاد و ادارات کل کتابخانه های عمومی می باشد و در این پژوهش از نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی در گردآوری داده ها، ضبط تماس ها و جمع آوری داده ها تا دستیابی به مرحلهی اشباع استفاده شده است.یافته ها: کتابخانه های عمومی در ابتدا نقش پر رنگی در ارائه خدمات قابل قبول به اعضا نداشتند، اما به مرور با آموزش مجازی کتابداران و همچنین ایجاد صفحه شبکه مجازی کتابداران، خدمات فرهنگی تحت وب و انجام خدمات مجازی به رفع نیاز اطلاعاتی جامعه مخاطب اقدام نمودند. در بین خدمات ایام دورکاری بیشترین انتخاب مربوط به خدمات فرهنگی با %32.8 بود. در بین نقاط قوت دور کاری ایجاد شبکه مجازی با %39.1 بیشترین انتخاب را داشت و در بین نقاط ضعف عدم آشنایی با دور کاری با % 24.5 بیشترین انتخاب را به دست آورد. در بین راه کارها نیز بالاترین انتخاب%23.3 مربوط به برنامه ریزی جهت بهره برداری از ظرفیت و توانمندی کارکنان در ایام دور کاری بود .نتیجهگیری: کتابخانه های عمومی با یک سازماندهی مجدد در بین نیروهای انسانی و همچنین آموزش کتابداران و ابلاغ برخی بخشنامه ها با یک تاخیر چند ماهه زمینه اقدامات قابل قبول برای اعضا را فراهم نموده اند.
_||_