دیدگاه کتابداران نسبت به اشتراکگذاری دانش (مطالعه موردی: استان گلستان)
الموضوعات : دانش شناسی
1 - کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات. کتابدار کتابخانه عمومی کومش شهرستان سمنان
2 - کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات.
الکلمات المفتاحية: اشتراک دانش, مقیاس فردی, مقیاس فنی, مقیاس سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش باهدف تعیین دیدگاه کتابداران کتابخانههای عمومی استان گلستان نسبت به اشتراک دانش به انجام شده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ روش توصیفی- پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل 115 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی استان گلستان است که حجم نمونه طبق فرمول کوکران 88 نفر برآورد شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه اشتراک دانش محمدی (1397) استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss24 انجام شده است.یافتهها: یافتهها نشان داد که بالاترین میانگین مربوط به نمره کلی اشتراک دانش (02/84) و کمترین مربوط به زیر مقیاس فنی (33/10) است. بالاتر بودن میانگین اشتراک دانش در کتابخانه به این معنی است که کتابداران کتابخانههای عمومی استان گلستان از اشتراک دانش مطلوبی برخوردار هستند و این نشاندهنده این است که اکثر کارکنان کتابخانه از اهمیت اشتراک دانش آگاه بودند و از ارزش اشتراک دانش قدردانی میکردند. همچنین بین زیرمقیاس های فردی، فنی و زیرمقیاس سازمانی با نمره کلی اشتراک دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.نتیجه گیری: دیدگاه کتابداران استان گلستان نسبت به اشتراکگذاری دانش مطلوب است. با توجه به پایین بودن میانگین مقیاس فنی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان گلستان، شایسته است مدیران کتابخانههای عمومی استان گلستان کیفیت ابزارها و تکنولوژی برای اشتراک دانش را بالاتر ببرند تا مقیاس فنی اشتراک دانش در سازمان نهادینه شود.
_||_