رابطه بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی کتابداران (مورد مطالعه کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران)
الموضوعات : دانش شناسیرویا وصال آزاد 1 , احمدرضا احمدی میرقائد 2 , نصرت ریاحی نیا 3
1 - دانشجوی دکترای بازیابی اطلاعات و دانش، دانشگاه خوارزمی
2 - دانشجوی دکتری بازیابی اطلاعات و دانش (دانشگاه خوارزمی)
3 - استاد دانشگاه خوارزمی
الکلمات المفتاحية: دانشگاه علوم پزشکی تهران, هوش فرهنگی, تعهّد سازمانی, هوش فرهنگی کتابداران, تعهد سازمانی کتابداران,
ملخص المقالة :
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی کتابداران در کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران است.روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه پیمایشی- توصیفی[1] و از نوع همبستگی[2] است که در آن رابطه بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی کتابداران دانشکدههای زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری شامل 25 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه علوم پزشکی تهران است. برای جمع آوری اطلاعات نیز از دو پرسشنامه هوش فرهنگی ارلی و آنگ[3] (2003)، و تعهد سازمانی می یر و آلن[4] (1991)، استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل رابطه متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون[5] و تحلیل رگرسیون استفاده گردید. در نهایت داده ها نیز بهوسیله نرم افزارSPSS ویرایش 22 و همچنین نرم افزار Excel تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: یافته ها نشان داد که از بین مؤلفه های هوش فرهنگی، مؤلفه استراتژی و پس از آن رفتار هوش فرهنگی رابطه معناداری با تعهد سازمانی دارند. ولی میان مؤلفه های دانش و انگیزش با تعهد سازمانی، رابطه ای وجود ندارد. همچنین یافته ها، از وجود ارتباط بین سن و سابقه کار کتابداران و هوش فرهنگی و تعهد سازمانی آنها حکایت دارد؛ در حالیکه بین تحصیلات و جنسیت کتابداران با تعهد سازمانی و هوش فرهنگی آنها ارتباطی مشاهده نگردید.نتیجه گیری: با توجه به اینکه بین مولفههای هوش فرهنگی و تعهد سازمانی کتابداران ارتباطی انکارناپذیر وجود دارد، مشخص شد که تأثیرگذاری هوش فرهنگی بر تعهد سازمانی، وظیفه ای برخاسته از مؤلفه های استراتژی و رفتار هوش فرهنگی است. هوش فرهنگی به کتابداران، بالاخص مدیران کتابخانه ها کمک خواهد کرد تا با درک سریع و صحیح مؤلفه های فرهنگی مختلف، رفتاری متناسب از خود بروز دهند، بنابراین تقویت مؤلفه های هوش فرهنگی کتابداران، بسیار حائز اهمیت است و ارتباطی مستقیم و مؤثر بر تعهد سازمانی کتابداران این دانشکده ها دارد.[1]. Survey– Descriptive[2]. Correlation Type Study[3] .Earley P. C and Ang S.[4]. Allen & Meyer’s Organizational Commitment Questionnaire[5]. Pearson Correlation Coefficient
_||_