مقایسه بهکارگیری شیوهی آمیخته بازاریابی 4P در کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی استان قم
الموضوعات : دانش شناسی
1 - استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
الکلمات المفتاحية: آمیخته بازاریابی, بازاریابی, قم, کتابخانههای عمومی, کتابخانههای مشارکتی, کتابخانههای نهادی,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه عملکرد کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی استان قم از نظر بهکارگیری شیوهی آمیخته بازاریابی p4 است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی به روش پیمایشی است. برای توصیف و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمونT) استفاده شده است. جامعه مورد پژوهش کتابخانههای عمومی استان قم مشتمل بر 55 کتابخانه هستند، که از این تعداد 22 کتابخانه به صورت نهادی اداره می شوند و 33 کتابخانه به صورت مشارکتی با نهاد کتابخانههای عمومی همکاری میکنند. گردآوری اطلاعات از طریق سیاهه وارسی و مراجعه حضوری صورت گرفته است که سیاهه وارسی 4 کتابخانه عودت نشده است، و جامعه مورد بررسی به 21 کتابخانه نهادی و 30 کتابخانه مشارکتی تقلیل یافت. برای سنجش روایی سیاهه وارسی از نظر خواهی اساتید و مدیران کتابخانهها استفاده شده است، و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است که از پایایی قابل قبولی 90/0 برخوردار است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که محصول، بها، مکان و فعالیتهای تشویقی و ترغیبی کتابخانههای نهادی به ترتیب با میانگینهای (82/0)، (72/0)، (2/1)، (07/1)نسبت به محصول، بها، مکان و فعالیتهای تشویقی و ترغیبی کتابخانههای مشارکتی به ترتیب با میانگینهای (50/0)، (46/0)، (77/0)، (74/0) وضعیت بهتری دارند. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد که بین میانگین سه عنصر محصول، بها و مکان در کتابخانههای نهادی و مشارکتی تفاوت معنادار وجود دارد. اما، بین میانگین فعالیتهای تشویقی و ترغیبی این دو کتابخانه تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین میزان بهکارگیری شیوهی آمیخته بازاریابی 4 پی در کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی تفاوت معناداری وجود دارد، و وضعیت کتابخانههای نهادی از نظر میزان بهکارگیری شیوهی آمیخته بازاریابی چهار پی با میانگین (90/53) مطلوب تر از کتابخانههای مشارکتی (67/35) است. اصالت/ارزش:نتایج این پژوهش می تواند اطلاعاتی را فراهم آورد که زمینه ساز برنامه ریزیهای آینده باشد.
Adeyoyin, s. o. (2005). strategic planning for marketing library services. library Management, 26 (8/9).
Alizadeh, H. (2006). Investigation Application principles of marketing library’s products and services. Librarianship and Information, 9(4) [in Persian].
Basirian, R.(2008). Feasibility study of implementation marketing principles in central and Academic libraries Tehran Universities From the perspective of library’s directories.MLIS Thesis, library and information sience, Tehran University , Tehran [in Persian].
Basirian, R.(2009). Marketing in libraries and information centers. Tehran: chapar [in Persian].
Doherty, N. F. ; Saker, j. & Smite , i. g. (1995). Marketing development in the public library sector : an empirical analysis. Journal of Information Science, 21 (6) , 449-458.
Farhadbigi, H. (2008). Marketing models. Aftab. Retrieval 25 Day 1389. fram http: //www.aftab.ir/articles/economy_marketing_business/marketing/c2c1229498861_marketing_p1php [in Persian].
Ghorbannejad yamaligh, H.(2010). Investigation Librarian’s anddirectors’ point of view geilan public libraries In relation to used marketing mix To promote more benefit clients of library Services. .MLIS Thesis, library and information sience, Alzahra university, Tehran. [in Persian].
Gohari, H.; rahmati tash, M.; tajdaran, M. (2009). Investigation of Application Level of Marketingprinciplesin Tehran public Libraries. Information Research and public Libraries, 15(4), 125-146 [in Persian].
Hariri,N.(1998).Marketing and Public Relations in libraries. Library payam,9(2). [in Persian].
Kaane, S. (2006). Marketing reference and information services in libraries: astaff
competencies frame work 72nd IFLA General conference and council 20-24 August 2006, seoul, korea retrieved novem 25 , 2010, from http: //www. emeraldinsight. com.
Kavulya ,J. M (2004). Markeying of library services: acase study of selected university libraries in kenya. library management, 25 (3).
Kim, H.; Park, Y. (2006). Marketing Analysis of Reference and information services in korean libraries 72 nd IFLA general conference and council , 20-24 August, seoul, korea, Retrieved ganury1 , 2011, from http: //www. emeraldinsight. com.
Kunneke ,K. J. (2004). the parading matic shilf of service organization: a proposed marketing model for suth African university libraries. MAL ,42 (4), 1089
Nasiri, S.(2009). the feasibility study of information marketing programs in National Library and proposing a model. .MLIS Thesis, library and information sience,Azad University North Tehran Branch. Tehran.
Norozi, Y. (2007). Marketing information services in Information centers, Etela shenasi, 4(3 & 4) [in Persian].
Roosta, A.; Davar, D.; Ebrahimi, A.H.(2004). Marketing Management. Tehran: samt [in Persian]..
Shapoori, S. (2008). Marketing in Libraries. Librarianship and Information, 11(1), 157-184 [in Persian]..
Shontz,M. l. ,parker,J. C. ,& parker,r. (2004). what do librarians think about marketing ?a survey of public librarian' attitudes toward the marketing of library services. the library quarterly,74 (1).
Spalding, H. H,Wang, J. (2006). The challenges and opportunities of marketing Academic ibraries in the usa library management vol. 27, No. 6/7: 494. 504. retrieved October 24 ,2010, from
Tovot, c.(1997). The importance of being visible-marketing. Library service in a changing society. Retrieved Februa 28,2010, from http: //www. mb. sik. Si/ tovoto 3.htm