خدمات حضوری و رضایتمندی استفادهکنندگان مطالعه موردی: مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی
الموضوعات : دانش شناسیجواد بشیری 1 , عباس گیلوری 2 , طیبه شهمیرزادی 3 , فردین کولائیان 4
1 - عضو هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی - مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی
2 - عضو هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی - مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی
3 - عضو هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی - مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی
4 - عضو هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی - مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی
الکلمات المفتاحية: منابع اطلاعاتی, مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی, رضایتمندی استفادهکنندگان, خدمات حضوری, خدمات اطلاعرسانی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی استفادهکنندگان از خدمات حضوری مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی است. آگاهی از نظرات مراجعهکنندگان درباره خدمات اطلاعرسانی، امکانات و تجهیزات فنی، وضعیت منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی موجود در مرکز و نحوه برخورد کتابداران با مراجعهکنندگان، از دیگر اهداف پژوهش حاضر بهشمار میرود. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی - توصیفی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش 350 نفر از اعضای کتابخانه مرکزی کشاورزی (افراد درون و برون سازمانی) هستند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که از میان علل و انگیزههای مختلف استفادهکنندگان از خدمات حضوری مرکز، مطالعه منابع علمی با 9/35 درصد مهمترین انگیزه و خواندن روزنامه، مرور پست الکترونیکی و گذراندن اوقات فراغت با 07/0 درصد کمترین انگیزه استفادهکنندگان را تشکیل میدهند. از انواع خدمات حضوری مرکز، خدمات کاوش در پایگاههای اطلاعاتی با 5/41 درصد بیشترین و سایر خدمات (مانند خدمات بخش گزارشهای نهایی طرحهای تحقیقاتی و بخش پایاننامهها) با 43/2 درصد کمترین استفاده را دارد. از میان منابع علمی موجود در مرکز، کتاب با 4/55 درصد بیشترین و مواد دیداری شنیداری با 07/0 درصد کمترین کاربرد را دارند. نتیجهگیری: نتایج مطالعه وضعیت رضایتمندی استفادهکنندگان از خدمات حضوری مرکز حاکی از آن است که خدمات کاوش در پایگاههای اطلاعاتی با 2/93 درصد بیشترین رضایت و سایر خدمات (مانند خدمات بخش گزارشهای نهایی طرحهای تحقیقاتی و بخش پایاننامهها) با 4/71 درصد کمترین رضایت را فراهم میکنند. به طور کلی 2/82 درصد از مراجعهکنندگان در اغلب مراجعاتشان به مرکز، اطلاعات مورد نیاز خود را بهدست میآورند.
آقاخانی، ن.؛ امینی، ع.؛ و علیمحمدی، ر.؛ رهبر، ن.؛ محمدی، ف.؛ و تقیزاده، س.؛ اسمعیلی، خ. (1388). بررسی میزان رضایتمندی مراجعهکنندگان به کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. ماهنامه الکترونیکی ارتباط علمی، 14(3).
امامی، س.(1387). بررسی رضایت مراجعهکنندگان از خدمات کتابخانه سازمان مدیریت صنعتی. پایاننامه کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان.
خادمیان، م.؛ خواجه نامقی، ا.(1390). شناسائی نیازهای اطلاعاتی و میزان رضایت مراجعه کنندگان کتابخانههای سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. فصلنامه ملی مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 22 (4)، 86-109.
درودی، ف. (1377). بررسی میزان رضایت دانشجویان از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه بینالمللی امام خمینی. پایاننامه کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
رئیسی، پ. و ابراهیمی، ع. (1386). میزان رضایت استفادهکنندگان از کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با منابع موجود و خدمات ارائه شده در سال 1383. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 10(1)، 123-140.
کوکبی، م.؛ مختارپور، ر. (1389). بررسی وضعیت و سنجش میزان رضایت کاربران کتابخانههای حوزههای علمیه استان خوزستان. فصلنامه ملی مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 21 (1)، 93-112.
لنکستر (1379). انتقاد لنکستر از دیدگاههای افراطی برخی از کتابداران در خصوص تکنولوژی و فراموشی نیازهای استفاده کنندگان. ترجمة داریوش علیمحمدی. پژوهشنامه اطلاعرسانی، 4(3)
مرادمند، ع.؛ و امیری، م.ر. (1386). بررسی میزان رضایت مراجعهکنندگان از خدمات کتابخانة مرکزی شهرستان تبریز. علوموفناوریاطلاعات، ٢٣ (١ و 2).
نعمتیانارکی، ل.؛ اباذری، ز.(1389). آموزش حضوری و غیرحضوری دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی در ایران: مطالعه تطبیقی. فصلنامه ملی مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 21 (4) (ش پیاپی 84)، 6-21.
Athabasca University (2004), Report of Athabsca university Library usage and student satisfaction, Institutional studies.
Lin, Maurice B. (2008). Academic library Managament; Institue of advanced legal studies school of advanced study University of London (IALS). London: The library Assocation.
Monash University Library (2007). Library users survey 2007. Retrieved February 2, 2008, from MONASH University Library, http://www.lib.monash.edu.au/reports/survey-customer/2007/.
Patient, S., (2006). Local Experinence With user satisfaction Surveys in Academic Libraies, Available at: www.arl.org.