بررسی خدمات فوق برنامهی کتابخانههای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
الموضوعات : دانش شناسیمجید طبرزدی 1 , حمید قاضی زاده 2
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد واحدعلوم تحقیقات تهران،ایران
2 - استادیار علم اطلاعات ودانش شناسی- دانشگاه پیام نور.
الکلمات المفتاحية: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران, خدمات جنبی, ترویج مطالعه, خدمات فوق برنامه,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش خدمات جنبی کتابخانههای وابسته به کتابخانههای سازمان فرهنگی هنری شهرداری و تعیین جایگاه آن به منظور تشویق افراد در مراجعه به کتابخانه ها را بررسی میکند. روش پژوهش: تحقیق حاضر از نظر روش، پیمایشی توصیفی و از نظر نوع پژوهش، کاربردی است. جامعه تحقیق، مخاطبان کتابخانههای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شامل مراجعان، کارکنان و مدیران بوده که تعداد 386 نفر ازطریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه بوده که مراتب روایی ابزار، مورد تأیید کارشناسان وخبرگان حوزه قرار گرفته و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ که تقریبا بیشتر از 7/0 محاسبه شد، مورد تأیید نهایی قرار گرفت. به منظور بررسی و تحلیل داده ها و توزیع آنها، از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف بهره برده و همچنین با توجه به نرمال نبودن داده ها، برای بررسی فرضیه ها، از آزمون رتبه علامت وبلکاکسون استفاده شده و در نهایت برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار اس. پی. اس. اس. 20 استفاده شده است. یافتهها: از میان پنج برنامه مورد بررسی، توجه به برنامه فرهنگی-هنری با فراوانی 1/33 درصد از دید مراجعان ضروری تر قلمداد شده و به ترتیب سایر برنامهها مانند برنامه رفاهی با 1/23 درصد، برنامه آموزشی با 9/21 درصد، برنامه تخصصی - هویتی با 8/17 درصد و برنامه علمی پژوهشی با 1/4 درصد از دید مخاطبان رتبههای بعدی را به خود اختصاص دادند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مطابق فرضیههای ارائه شده، ارائه خدمات جنبی در کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سطح پایینی بوده و تأثیری چندانی در تشویق عادت به مطالعه و مراجعه به کتابخانه نداشته است.
لطفی، م. (1381). خدمات عمومی. دایرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. 769
مزینانی، ع. (1379). کتابخانه و کتابداری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
مکتبیفرد، ل. (1385). نقش کتابخانههای عمومی در تحقق اهداف فرهنگی برنامههای توسعهای کشور (1368-1383). مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. (66).
نشاط، ن.؛ دهقانی، م. (1392). یک خدمت دو دیدگاه: تحلیل شکاف دیدگاه کاربران و کتابداران کتابخانه ملی از خدمات ارائه شده، دریافت شده و مورد انتظار. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 24(1).
Ahn, I. J. (2012). The Specification of Science Education Programs in the Local Public Library: Focusing on the Programs In G-city. International Journal of Knowledge Content Development & Technology, 2(1), 17-35 .
Bernier, Gaston (2005). Rethinking the Role of Parliamentary Libraries. Retrievd December 19, 2013, from
Devies, D. (1974). Public libraries as culture and social center. Retrieved September 20, 20012, from:http://www.eric.ed.gov/epicwebprotal/search.
Dorte Skot-Hansen (2012). The four spaces – a new model for the public library. Royal School of Library and Information Science, Copenhagen, Denmark, 113(11,12), 586-597.
Hájek, P. & Stejskal, J. (2014). Library User Behavior Analysis Use in Economics and Management. WSEAS TRANSACTIONS on BUSINESS and ECONOMICS, 11(12), 107-116
Martyn, W. (2012). Re-inventing the library The role of strategic planning, and shared services at the Public Library of Scotland, Martin Wade National Library of Scotland. Edinburgh, UK, 62(1,2), 59-66
Mc. Kinzie, S. (2002). For Ethical Reference, pare the Paraprofessionals. American Libraries, 33(9), 42.
Roman, S.; Fiore, C. D. (2010). Do public library sumer reading program close the achivment gaps. Children & Libraries. The Jornal of the Association for Library, 8 (3), 27-31.
Virginia A. Walter M. (2003). Public Library Service to Children and Teens. Retrievd October 12, 2013, from http://www.eric.ed.gov/epicweb protal/.
_||_