بررسی رفتار اطلاعیابی از اینترنت توسط دانشجویان فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول و مقایسهی آن با مدل جستجوی اطلاعات کولثاو
الموضوعات : دانش شناسیثمانه السادات قاضی دزفولی 1 , زاهد بیگدلی 2
1 - کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی-کتابدار کتابخانه های عمومی دزفول
2 - استاد رشته کتابداری – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و استاد دانشگاه علوم و تحقیقات خوزستان
الکلمات المفتاحية: اینترنت, رفتار اطلاعیابی, دانشجویان فنی مهندسی, دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول, مدل جستجوی اطلاعات کولثاو,
ملخص المقالة :
هدف: تحقیق حاضر رفتار و احساسات دانشجویان دوره ی کارشناسی رشته های فنی- مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول را در جستجوی اطلاعات از اینترنت با مدل جستجوی اطلاعات کولثاو مقایسه می کند. روش پژوهش: این پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی انجام گرفته است و داده ها از طریق پرسشنامه گردآوری شده اند. دانشجویان شرکت کننده در این تحقیق از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و شامل 340 نفر از دانشجویان هفت رشته ی فنی- مهندسی هستند که در سال 1386 وارد دانشگاه شده اند. تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از طریق آمار توصیفی و آمار تحلیلی (آزمون مجذور کای[1]) انجام گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که اکثر دانشجویان مورد پژوهش اغلب مراحل مدل کولثاو را تجربه می کنند، بدان معنا که دانشجویان فنی- مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول هنگام جستجوی اطلاعات در اینترنت مرحله دوّم، چهارم، پنجم و ششم مدل کولثاو را تجربه کرده و احساسات آنها همانند احساسات ذکر شده در چهار مرحله از مدل کولثاو است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشانگر این مطلب است که میان جنسیت و انجام مراحل شش گانه مدل کولثاو، در دانشجویان زن و مرد دوره ی کارشناسی رشته های فنی- مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول اختلاف معناداری وجود دارد، این اختلاف نشان می دهد که مردان دانشجو هنگام جستجوی اطلاعات در اینترنت مراحل دوّم، چهارم، و ششم مدل کولثاو را بیشتر از زنان تجربه می کنند. همچنین دانشجویان مورد پژوهش هنگام جستجوی اطلاعات از اینترنت به ترتیبِ اولویت نیاز، در مراحل اوّل، سوّم، دوّم، و پنجم مدل کولثاو
اسلامی، عباس؛ کشاورز، حمید(1386). بررسی مهارت جستجوی اطلاعات در منابع الکترونیکی پیوسته در دانشجویان دکتری دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران.فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، 23 (2و1)، 60-45.
بیگدلی، زاهد؛ فرج پهلو، عبدالحسین؛ قاضی زاده، حمید(1390).مقایسه فرآیند جستجوی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران با مدل فرآیند جستجوی اطلاعات کولثاو به منظور ارائه الگوی جستجوی اینترنتی آنان و طرح ماخله کتابداران در هنگام جستجو. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 54،(2)، ج.4،ص40-64.
رج، آندرو؛ تد، لوسی؛ هارتلی، ریچارد (1382). جستجوی اطلاعات در عصر اطلاعات، اصول و مهارت ها. ترجمه زاهد بیگدلی. تهران: کتابدار.
مهرعلی زاده، یدالله؛ چینی پرداز (1384). روش های تجزیه و تحلیل داده های آماری و آزمون فرضیه در علوم اجتماعی و مدیریت با نرمافزارspss در محیط ویندوز. تهران: آییژ.
نادری، عزت الله؛ سیف نراقی، مریم(1388). روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی (با تاکید بر علوم تربیتی).تهران: ارسباران. پیوست کتاب، جدول کرجسی و مورگان.
نارمنجی، مهدی؛ نوکاریزی، محسن(1388). بررسی اضطراب اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های بیرجند و فردوسی مشهد در فرایند جستجوی اطلاعات. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، (1)، 111-129.
نوکاریزی، محسن؛ داورپناه، محمدرضا (1385). تحلیل الگوهای رفتار اطلاع یابی. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی،34(2)،9.
واگان، لیون(1384). روش های آماری برای متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی،رویکرد کاربردی و ساده برای درک، استفاده و تفسیر علم آمار. ترجمه محمد رضا قانع و کیوان کوشا. تهران: چاپار.
Burdic,T.A. (1995). Success and Diversity in information seeking: Gender and the Information search styles model. School Library Media Quarterly, Fall, 19-26
Esmaeel, Shamo (2001). University students and the Internet: Information Seeking study. University of North Texas, Available at: http:// digital.Library.unt.edu
Friel, Linda.D. (1995). The Information Research Process with Low - Achieving Freshmen using Kuhlthau’s six- stage model and the interventions that facilitate the process. Doctoral Dissertation, University of Massachusetts Lowell.
Hayden, K,A. (2003). Information Seeking Models . The university of Calgray, EDCI 701. Available at: http://www.ucalgary.ca/ahayden/seeking.htm.
Kuhlthau , Carol . (1999). Accommodating the User’s Information Search Process: Challenges Retrieval System designers. Bulletin of the American Society for Information Society, 25(3). Available at: http:// www.asis.org
Whitmire, Ethelene. (2003). Epistemological beliefs and the information-seeking behavior of undergraduates. Library and Information Science Research (Pergamon-Elsevier), 2005,127-142, Available at: http:// www.sciencedirect.com