ارزیابی وب سایت های واحدهای مناطق 7، 14 و 15 دانشگاه آزاد اسلامی از نظر رعایت معیارهای مدیریت دانش (مدل K-ACT)
الموضوعات : دانش شناسیفرانک محسن زاده 1 , حسن بهزادی 2
1 - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
2 - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد – عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, دانشگاه آزاد اسلامی, خلق دانش, وب سایت ها, اشاعه دانش, دسترسی به دانش,
ملخص المقالة :
هدف: هدف اصلی از پژوهش حاضر ارزیابی صفحات خانگی وب سایت های دانشگاه های آزاد اسلامی واحدهای مناطق 7، 14 و 15 از نظر رعایت معیارهای مدیریت دانش است که در نهایت به رتبه بندی این وب سایت ها بر اساس این سه عامل منجر شده است. روش پژوهش: این پژوهش پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی است. گردآوری داده ها با استفاده از روش مشاهده مستقیم و بر اساس سیاهه وارسی مبتنی بر مدل [1](K-ACT) می باشد. در این سیاهه وارسی، 3 فاکتور مهم مدیریت دانش که همان دسترس پذیری، خلق و اشاعه دانش است در قالب 13 عامل کلی(50 معیار) مورد ارزیابی قرار می گیرد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد در بخش عامل اصلی دسترس پذیری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان در بین تمامی دانشگاه های مناطق 7، 14 و 15 رتبه اوّل را به خود اختصاص داده است. در عامل اصلی خلق دانش، وب سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان که در منطقه 14 دانشگاهی قرار دارد، توانسته است نسبت به سایر واحدهای دانشگاهی در مناطق سه گانه معیارهای بیشتری از عامل خلق دانش را در طراحی وب سایت خود مدنظر قرار دهد. در آخرین عامل اصلی یعنی اشاعه دانش نیز واحد بردسیر در جایگاه برتر قرار دارد. همچنین در مجموع سه عامل نیز واحد زاهدان در رتبه نخست و واحد سیرجان در رتبه دوّم جای دارند و در آخرین رتبه نیز مرکز حاجی آباد از منطقه دانشگاهی 15 قرار دارد. نتیجه گیری: هر چند بسیاری از واحدهای دانشگاهی در منطقه های 7، 14 و 15 نسبت به استفاده از اینترنت و به طور کلی فناوری اطلاعات اقدام نموده اند، اما این عمل فاقد پشتوانه های علمی خاص می باشد و بیشتر به ارائه اطلاعات کلی از آن دانشگاه ها بسنده شده است و کارکردهای مختلف و خدمات گوناگونی که می توان از مقوله های مدیریت دانش در عرصه فناوری اطلاعات انجام داد، چندان مورد توجه نبوده است. 4. Knowledge Access Creation Transfer
ایلخانی، نسرین (1379). کارایی اطلاعات منتشره در صفحات خانگی در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
باغبان، حجت؛ تودار، رسول (1390). ارزیابی وب سایت های دانشگاه های آزاد اسلامی و جایگاه وب سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در این نظام. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، (4).
بهزادی، حسن؛ سنجی، مجیده (زودآیند). بررسی میزان دسترس پذیری، خلق و اشاعه دانش در پرتالهای وزارتخانه های جمهوری اسلامی ایران. فصلنامهعلوم و فناوری اطلاعات. http://jist.irandoc.ac.ir. ( دسترسی در 14آبان 1390).
پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران (1387). بررسی عملکرد و محتوای سایت وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی
دانش، ف؛ سهیلی، ف؛ نوکاریزی، م (1387). تحلیل پیوندهای وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران با استفاده از روش وب سنجی. مجلهکتابداری و اطلاعرسانی، (2 (11، 142-121.
رزمجویان، مهرناز (1384). ارزیابی صفحات وب مراکز پژوهشی وزارت آموزش و پرورش و ارائه الگوی پیشنهادی. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران.
عصاره، فریده (1387). ارزیابی کیفیت تارنماهای کتابخانه های دانشگاه های دولتی ایران به منظور ارائه پیشنهادهایی در جهت ارتقای کیفیت آنها. مجله علوم و فناوری اطلاعات، 23(4)، 36.
فرج پهلو، عبدالحسین (1385). تحلیل محتوای وب سایت های دانشگاهی و تحقیقاتی ایران. ترجمه علی مرادمند، فصلنامه کتاب، (65)، 262-261.
فرودی، نسرین (1380). ارزیابی صفحات وب کتابخانه های دانشگاهی ایران و رائه الگوی پیشنهادی. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران.
نوکاریزی، م؛ دانش، ف؛ سهیلی، ف (1388). وبسنجی دانشگاههای دولتی کشور به منظور تعیین میزان مشارکت آنها و وب سایتهای هسته. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسیدانشگاه فردوسی مشهد (ویژهنامه کتابداری و اطلاعرسانی)، 10(2)، 113-133.
ورع، نرجس (1386). بررسی صفحات خانگی کتابخانه های دانشگاهی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری. فصلنامه کتاب، 18(4)، 61.
Alkindi, Salim; Bouazza, Abdelmajid (2010). Critical characteristics in organization and structuring information on academic websites. Critical characteristics in organizing.
Bao. X (2000). Academic library home pages: Link location and databases provision. The journal of academic librarianship, 26 (3), 191-5.
Dragulanescu, NG (2002). Website quality evaluation: Criteria and tools. The international information and library review, 34 (3), 247-54. Available from:
Jasek C (2004). How to design library web sites to maximize usability. Library connect; Pamphlet 5. Available from: URL: htp://www.elsevier.com/framework_librarians/library-onnect/lcpamphlet5.pdf.
Kennedy, P (2006). Accessibility tips for website construction. Available from: URL: http://www.steptwo.comau/papers/kmc accessibility tips/index.html.
Lan. S.H (2001). A study of usability evaluation of information architecture of the university library website- A case study of National Taiwan University Library web site. Available: http://www.SCILS.utger.edu/judyjeng/usability.html
Lee, C.S., Goh, et al (2008). Knowledge access, creation and transfer in e-government portals. Online Information review, 32( 3), 348-36
Maheshwari, Bharat et al (2008). E-Government portal effectiveness: Managerial considerations for design and development. in foundations of E-government, p 258-269. New Delhi: Computer society of India.
Sandvig, J ; Bajwa, D (2004). Information seeking on universities websites: An exploratory study. The journal of computer information systems, 45 (10), 13-22
Vassiliadis, K ; Stimatz, L (2002). The instruction librarian’s role in the cretion of a usable website. Academic research library, 30 (4), 338-342.
Vaughan, L., ; Thelwall, M. (2005). A modeling approach to uncover hyperlink patterns: the case of Canadian universities. Information Processing & Management, 41. 347-359
University of Washington Trio. (2008). Assessing website quality. [on line]. Available: http://depts.washington. Edu/trio/center/howt/design