ارائه مدل عوامل درون سازمانی مؤثر بر پیادهسازی مدل مدیریت استعداد (مورد مطالعه گروه صنعتی ایرانخودرو)
الموضوعات : مطالعات رفتاری در مدیریت
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه برنامه ریزی علوم اداری و مدیریت واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزیابی, مدیریت استعداد, جذب استعداد, حفظ استعداد, گروه صنعتی ایرانخودرو,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل درون سازمانی مؤثر بر پیادهسازی مدل مدیریت استعداد (مورد مطالعه گروه صنعتی ایرانخودرو) انجام گرفت. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی- توسعهای، از نظر روش گردآوری توصیفی- پیمایشی، از نظر زمان مقطعی و از نظر ماهیت گردآوری دادهها آمیخته (کیفی-کمی) میباشد. برای جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و مدیران بخش میانی و کلان گروه صنعتی ایرانخودرو و در بخش کمی شامل کارکنان، کارشناسان و مدیران میانی گروه صنعتی ایرانخودرو به تعداد 1500 نفر بود. حجم نمونه در بخش کیفی 15 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران 306 نفر بود که به ترتیب بر اساس روش نمونهگیری هدفمند (قضاوتی) و نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که چهار عامل درون سازمانی شامل جذب استعداد، ارزیابی و کشف استعداد، توسعه و آموزش استعداد و حفظ استعداد در پیادهسازی مدیریت استعداد تأثیر دارند. در جذب استعداد سه مؤلفه به ترتیب اولویت شامل بهکارگماری، انتخاب و کارمند یابی شناسایی شدند. در بعد ارزیابی و کشف استعداد مؤلفه مدیریت عملکرد و مراکز ارزیابی معرفی شدند. در بعد توسعه و آموزش استعدادها دو مؤلفه مدیریت کار راهه و توسعه و آموزش و در بعد حفظ استعداد دو مؤلفه انضباط و جبران خدمات شناسایی و اولویتبندی شدند.
_||_