ارایه و ارزیابی مولفه ها و شاخص ها ی رفتاری موثر در اعتباربخشی فرهنگی در صنایع فرهنگی
الموضوعات : Behavioral Studies in Managementسید علی منیری 1 , محسن عامری شهرابی 2 , مجتبی معظمی 3
1 - معاون دانشجویی سازمان جوانان جمعیت
2 - دکتری مدیریت فرهنگی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
3 - استادیارگروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, رفتار, صنایع فرهنگی, اعتباربخشی فرهنگی,
ملخص المقالة :
در این پژوهش به منظور ارایه و ارزیابی مولفه ها و شاخص ها ی رفتاری موثر در اعتباربخشی در صنایع فرهنگی، با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی؛ 15 مولفه و 74 شاخص ، شناسایی و تبیین و در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 32 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، این شاخص ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفت. نهایتا 15 مولفه اخلاق ، عقلانیت ، عدالت ، هویت ملی ، هویت دینی ،هویت انقلابی ،سرمایه اجتماعی، نظم اجتماعی، وحدت و انسجام ،استقلال فکری، تعاملات فرهنگی بین المللی، بهداشت جسمی و روانی، مصرف کالاهاو خدمات فرهنگی ،خانواده و سرمایه فرهنگی در الگوی مفهومی اعتباربخشی فرهنگی در صنایع فرهنگی ارائه شد.در مرحله دوم تحقیق، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر برآورد شده و پس از گردآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش در دو سطح توصیفی با استفاده از شاخص های آماری(نظیر فراوانی، درصد و میانگین) و سطح استنباطی( آزمون لوین، آزمون تی تست)، تحلیل عاملی تاٌییدی، با استفاده از Spss 22 وLisrel8.54 و Excel صورت گرفت.معناداری ضرایب و پارامترهای بدست آمده ابعاد اخلاق ، عقلانیت، عدالت، هویت ملی، هویت دینی ،هویت انقلابی ،سرمایه اجتماعی، نظم اجتماعی، وحدت و انسجام ،استقلال فکری، تعاملات فرهنگی بین المللی ، بهداشت جسمی و روانی،مصرف کالاهاو خدمات فرهنگی،خانواده و سرمایه فرهنگی نشان داد که تمامی ضرایب بدست آمده،معنادار می باشند.یافتههای حاصل ازتحلیل ابعاد نشان میدهدکه درمولفه های مدل اعتباربخشی فرهنگی درصنایع فرهنگی شهرداری بیشترین توجه به مولفهخانوادهوکمترین توجه به مولفهمصرف کالاها وخدمات فرهنگیمیباشد.
