ارائه الگوی توسعه فردی مدیران شرکت مخابرات ایران (یک پژوهش کیفی)
الموضوعات : مطالعات رفتاری در مدیریتحسن صدوقی 1 , محمود ابوالقاسمی 2 , سیف اله فضل الهی قمشی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدیران, شرکت مخابرات, توسعه فردی, مصاحبه نیمه ساختار یافته,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعه فردی مدیران شرکت مخابرات ایران انجام شده است. روش پژوهش کیفی بوده که برای این منظور از مصاحبه نیمه ساختار یافته برای جمعآوری دادهها و اطلاعات استفاده شده است. جامعه پژوهش، صاحبنظران دانشگاهی و خبرگان و مدیران با تجربه شرکت مخابرات ایران بودهاند که 20 نفر از آنان به عنوان نمونه به روش هدفمند، انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختار یافته که براساس مدل مفهومی مبتنی بر ادبیات ساخته شد، استفاده گردید. برای تأمین اعتبار یافتههای پژوهش از فرایند ساختیافته نگارش و تحلیل یافتهها استفاده شده است. به منظور تحلیل دادهها، از روش کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. یافتهها منجر به شناسایی سه بعد کلیدی برای توسعه فردی شد. بعد شایستگیهای فردی مدیران (شایستگیهای دانشی، مهارتی، توانایی، نگرشی و اخلاقی)، بعد اقدامات و فرایندهای توسعه فردی (تعریف عملکرد و تعیین اهداف، نیازسنجی، برنامهریزی، تامین منابع و امکانات، اقدامات توسعه فردی، ارزیابی، بازخورد و اصلاح) و در نهایت بعد عوامل مؤثر (شامل عوامل فردی، سازمانی، مدیریتی، شغلی، محیطی) تشکیل دهنده الگوی توسعه فردی مدیران شرکت مخابرات بوده است. این مدل میتواند در شرکتها و صنایع دیگر مورد استفاده و بهرهبرداری قرارگیرد