مقولههای فرهنگی مصرف موسیقی ملی ایران
الموضوعات : مطالعات رفتاری در مدیریتپدرام جوادزاده 1 , مسعود کوثری 2 , محسن عامری شهرابی 3 , عطاء الله ابطحی 4
1 - دکتری مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. تهران. ایران.
2 - دانشیار، گروه ارتباطات، دانشگاه تهران. تهران. ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق. ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. تهران. ایران
الکلمات المفتاحية: نظریه دادهبنیاد, موسیقی ملی ایران, مصرف موسیقی,
ملخص المقالة :
موسیقی، همانند زبان و سنن یک جامعه، سهم قابل توجهی در حفظ و اشاعه فرهنگ ملی دارد. در ایران تنها موسیقی ملی، از آنجا که محصول تجربه تاریخی و زیست فرهنگی جامعه ما است، دارای ویژگی های ممتاز فرهنگ ایرانی است. کاهش حجم مخاطبین و میزان کارکرد اجتماعی موسیقی ملی در ایران کاملا ملموس است. چرخه موسیقی از سه حوزه تولید، توزیع و مصرف تشکیل شده است. مصرف موسیقی توسط عامه جامعه اتفاق می افتد. عموم تحقیقات موسیقی را در معنای عام در نظر گرفته و تا امروز تحقیقی جهت کشف جهان فکری مصرف کنندگان موسیقی ملی ایران انجام نشده است. این مقاله به دنبال آن است تا مقوله های فرهنگی حاکم بر مصرف موسیقی ملی ایران را کشف نموده و ضمن ایجاد یک فهم جامع از این عرصه به موسیقی ملی کشور جهت خروج از وضعیت کنونی کمک نماید. روش مورد استفاده نظریه داده بنیاد نظام مند بوده است. داده ها توسط تکنیک مصاحبه عمیق جمع آوری شده و با استفاده از دستورالعمل های سه گانه باز، محوری و انتخابی کدگذاری و مقوله بندی شده است. از دل داده ها 16 مفهوم و 7 مقوله استخراج شده است. در انتها با استفاده از مدل پارادایمی، نظریه داده بنیادِ بدست آمده به صورت داستان و مدل تصویری ارائه شده است.