شناسایی عوامل موثر بر جذابیت رسانههای مجازی (مورد مطالعه سایتهای خبری)
الموضوعات : مطالعات رفتاری در مدیریتفاطمه محمدی سیجانی 1 , فائزه تقی پور 2 , عباس ناصری طاهری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
3 - عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما (دانشکده ارتباطات)
الکلمات المفتاحية: خبر, فضای مجازی, جذابیت خبری, رسانه خبری,
ملخص المقالة :
این پژوهش به منظور شناسایی عوامل جذابیت رسانه های مجازی در حوزه خبر با استفاده ازروش گراندد تئوری انجام شده است. جامعه آماری به صورت نظری انتخاب و شامل خبرنگاران، اساتید دانشگاه و صاحب نظران در حوزه خبر می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پیاده سازی مصاحبه ها، کدگذاری و خلاصه سازی بوده و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از کدبندی و دسته بندی مقوله ها و تم ها انجام و سپس گزاره های به دست آمده از مصاحبه ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری گزینشی و کدگذاری محوری دسته بندی شده اند. در نهایت با بررسی شرایط علّی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها، مقوله اصلی پژوهش یعنی مؤلفه های جذابیت رسانه خبری مجازی مورد شناسایی قرار گرفت. نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل داده ها، حاکی از این است که در شرایط علّی: مؤلفههای جذابیت وب سایت خبری، ارتقاء کیفی رسانه، و فضای مجازی، درعوامل مداخله گر: تناقضات ایدئولوژیک، جناحی بودن رسانه، عدم جهانی شدن، مدیریت ناکارآمد سایت، ضعف تکنیکی و فنی سایت، اخبار کذب و ضد و نقیض، محتوای ضعیف و نامناسب، عدم روزآمدی و مشکلات سازمانی، در شرایط زمینه ای: متغیرهای آموزشی، متغیرهای مربوط به فضای مجازی، متغیرهای مدیریتی، متغیرهای زیرساختی و متغیرهای بین المللی و در مورد راهبردها: استراتژی های مدیریتی، استراتژی های کاربردی، استراتژی های بین المللی، استراتژی های پیشگیرانه و استراتزی های زیرساختی بیشترین فراوانی و اهمیت را به خود اختصاص دادند. همچنین این نتیجه تایید شد که کیفیت محتوا و مطالب سایت خبری بر دیگر عوامل از جمله جذابیتهای بصری الویت دارد.