تحلیل تطبیقی بینش نادر اردلان بر مبنای ویژگی های پستمدرن
الموضوعات :فتانه سنگتراش 1 , حسنعلی پورمند 2
1 - دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.ایران
2 - دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس. ایران
الکلمات المفتاحية: پست مدرن, نادر اردلان, چارلزجنکز, آثارمعماری,
ملخص المقالة :
شناخت و تحلیل آثار معماران معاصر در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در این راستا مفاهیم تاثیرگذار معماری غرب بر اندیشه معماران ایرانی و سیر و تحول سبکهای مدرن، مدرن متاخر و پست مدرن و تمایز هر یک از این سبکها در شناخت آثار معمارانی همچون نادر اردلان تاثیر بسزایی دارد. مرور بر آثار و اندیشه های معماران ایرانی در دوره پست مدرن، از وجود تلاشی برای یافتن نسبت میان معماری دیروز و امروز ایران حکایت دارد. مهمترین هدف این مقاله جستارهایی در باب بینش نادر اردلان به عنوان یک معمار مؤلف بر مبنای ویژگیهای سبک پست مدرن است. با این فرض که بینش نادر اردلان در آثار برجای مانده از او چه تاثیری در سبک پست مدرن ایران می گذارد، این پژوهش برمبنای روش مطالعه تطبیقی به پرسش تحقیق پاسخ میگوید. در این نوشتار ابتدا از لحاظ تاریخی سبک پست مدرن بررسی شده است، سپس به تحلیل آثار نادر اردلان با توجه به سبک پست مدرن پرداخته شده است و شاخصه هایی مطابق با دیگاه چارلز جنکز از جمله ایدئولوژی، سبک و ایده طراحی در نظر گرفته و در نهایت شباهتهای آثار نادر اردلان با ویژگی های معماری پست مدرن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان دهندهی پایبندی او به سنت در انتظام فضایی و ساماندهی به احجام و فرم ها است. می توان گفت که بیشتر آثار نادر اردلان دارای ویژگی های سبک پست مدرن از جمله توجه به سنت گرایی و تاریخ گرایی اقلیم بوده اند.
آر.سی. هیکس، استیون. (1391). تبیین پست مدرنیسم شک گرایی و سوسیالیسم از روسوتا فوکو. (حسن پور سفیر، المترجمون) تهران: ققنوس.
اردلان, ن. (1371). امتزاج از طبیعت و فرهنگ در معماری: گفتگوی اختر بدشاه با معمار ایرانی نادر اردلان. سمر: تهران.
احمدپور، علی و بهروز محمدی منفرد. (1401). ررسی و نقد کارکرد هنر اسلامی در خداشناسی و معنویت از دیدگاه سیدحسین نصر. دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای عقلی نوین /سال هفتم، شماره چهاردهم ،پاییز و زمستان، 173-191.
ابن سینا. (1375). الاشارات و التنبیهات. قم: نشر البلاغه.
اردلان, ن و بختیار, ل. (1390). حس وحدت. تهران. ناشر ا ضافه گردد
بانی مسعود, ا. (1386). پست مدرنیته و معماری. اصفهان: خاک.
جنکز, چ. (1376). پست مدرنیسم چسیت؟. (ف. مرتضایی, مترجم) تهران: نشر مرندی.
جنکز، چارلز. (1398). روایت پست مدرنیسم؛ پنج دهه طعنه آمیز، نمادین و انتقادی در معماری. (محسن وطن دوست، المترجمون) تهران: سیمای دانش.
حجت, ع. (1384). هویت انسان ساز، انسان هویت پرداز. هنر های زیبا, 24.
دباغ، امیرمسعود و مصطفی مختاباد امرئی. (1390). تأويل معماري پسامدرن از منظر نشانه شناسي، سال پنجم، شماره نهم. هویت شهر، 59-72.
طاهایی, ع. (1381). تحلیل پدیده معماری پست مدرن و نسبت آن با معماری معاصر ایران (رساله دکتری). تهران: دانشگاه تهران.
غریب پور, ا. (1395). مفهوم عملکرد در اندیشه لویی کان. 15.
قبادیان، وحید. (1390). مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
کالینکوس, آ. (1382). نقد پست مدرنیسم. (ا. فرهادی, مترجم) تهران: انتشارات نیکا.
کامل نیا ، حامد و محمدجواد مهدوینژاد. (1399). آشنایی با معماری معاصر از شرق تا غرب. تهران: علم معمار.
مزینی, م. (1390). از زمان و معماری. تهران: شهیدی: مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران.
مک هرگ, ا. (1386). طراحی با طبیعت. (ع. وهاب زاده, مترجم) مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.
نزبیت, ک. (1393). تئوری معماری پست مدرن. (پ. روحی, مترجم) مشهد: کتابکده کسری.
نصر, س. (1380). هنر قدسی در فرهنگ ایران. (م. آوینی, تدوين) نشریه هنر آیین, 9.
نصر, س. (سال اول). سنت،هنر ومعنویت. (ا. مازیار, تدوين) اندیشه, شماره دوم. سال اضافه گردد
نقد آثاری از معماران معاصر ایران. (1387). تهران: مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری، وزارت مسکن و شهرسازی.
Haddad, E. (2009). Charles Jencks and the historiography of PostModernism. The Journal of Architecture, 493-510.
hans, b. (2003). art history after modernism. u.s.a: university of chicago.
jencks, c. (1987). what is post-modernism? london: Editions Academy.
jencks, c. (2007). critica modernism( where post-modernism going?). uk: Academy Wiley.
naderardalan. (1398, 2 3). ardalan associates,llc,consultants in architecture. Retrieved from http://www.ardalanassociates.com.