تبیین الگوی کالبدی و فضایی در پلانهای مساجد تاریخی هرمزگان
الموضوعات :مهناز اژدری 1 , محمد علی رحیمی 2 , حامد ایمان طلب 3
1 - دانشجوی دکترا تخصصی معماری، گروه معماری، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
2 - استادیار و دکتری معماری، عضو هیات علمی، گروه معماری، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
3 - استادیار، گروه معماری، عضو هیات علمی، واحد قشم، دانشگاه آزاد سلامی، قشم، ایران
الکلمات المفتاحية: معماری, مسجد, الگو, کالبد, فضا, هرمزگان.,
ملخص المقالة :
امروزه مساجد اکثراً به صورت تقلید از بناهای مسجد در دورههای گذشته و یا بهصورت نوگرا که شامل تغییرات شکلی مساجد در دوران معاصر است، متبلور میگردد. استان هرمزگان دارای مساجد متمایزی نسبت به سایر نقاط ایران است، بنابراین مطالعه در این زمینه با توجه به مساجد بسیار باارزش این منطقه برای شناخت ویژگیهای ساختاری و کالبدی این مساجد امری ضروری است. هدف، گونهشناسی الگوهای شکلی و فضایی و عناصر کالبدی مساجد به جا مانده از دوران تاریخی در هرمزگان می باشد. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال است:انواع گونه شناسی الگوهای شکلی و فضایی و عناصر کالبدی مساجد تاریخی استان هرمزگان کدام است و بر اساس چه معیارهایی قابل تبیین میباشد؟ ماهیت تحقیق کیفی و از روش توصیفی تحلیلی بهره گرفته شده است.تعیین حجم نمونهها بهصورت هدفمند انجام شده است. نمونهها با توجه به 13 مورد ثبتشده در اداره میراث فرهنگی شهر بندرعباس تعیینشده است، همچنین بهمنظور گونهشناسی الگویی از نظریات متخصصان این حوزه مبتنی بر تکنیک دلفی استفاده گردید و الگوهای طراحی مساجد مذکور همچون ویژگیهای ظاهری، تزئینات، فرم پلان، فرم حیاط، جهتگیری قبله و محراب، فرم ورودی، جهت ورودی مسجد نسبت به محراب و قبله، تبیین و مستخرج شد. مساجد هرمزگان بر اساس اصول و معماری بومی و منطقهای، مانند بسیاری از مناطق دیگر ایران شکلگرفته و توسعهیافتهاند و این مساجد نمونهای از گونههای مساجد در معماری ایرانی به شمار میروند، این بناهــا، تــداوم معماری هرمزگان است. نکتهای که باعث تمایز مســاجد هرمزگان با ســایر مساجد ایران میگردد، شــباهت کمتر دیدهشده آن و خلاقیت ســازندگان آن در تهیه نقشه و ساختار کلی آن است و سازندگان در طراحی مساجد، ازاینگونه طرح و نقشهها، متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی، بهرهبرداری نمودهاند، این موارد در دورههای تاریخی مختلف نیز چندان دچار تغییر نشده است و با تغییرات اندکی در ظاهر مساجد به همین شکل ادامه پیداکرده است.