بررسی رابطه هوش هیجانی و انگیزه برای یادگیری دروس عملی در رشته معماری مورد پژوهشی : دروس عملی .دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی - واحد رودهن
الموضوعات :امیرحسین مستوفی زاده اظهری 1 , غلامحسین ناصری 2 , محسن بغدادی 3
1 - دانشجوی دکتری معماری،دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد رودهن.
2 - استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد دامغان
3 - مربی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد رودهن
الکلمات المفتاحية: آموزش معماری, هوش هیجانی , پرورش مهارت, حس انگیزه, دروس عملی,
ملخص المقالة :
بسیاری از مهارتها آموختنی هستند و با آموزش و تمرین میتوان سطح توانایهای فردی را در یادگیری ارتقا داد. یادگیری خود نیازمند انگیزه است که خود بجوش نمی آید و هر فرد با توجه به شناخت درونی و عوامل بیرونی کسب می کند. هدف پژوهش حاضر آن است که پس از اثبات رابطه بین هوش هیجانی و حس انگیزه در یادگیری دروس عملی به لزوم تقویت هوش هیجانی برای یادگیری بهتر دروس عملی پرداخته شود. این مقوله با موفقیت در تحصیل، و حتی نحوه زندگی دانشجویان در آینده بطور مستقیم در ارتباط است. بیشتر انسانها موضوعات را از طریق هوش هیجانی خود فرا می گیرند، درنتیجه می توان دریافت که با بررسی رابطه این دو موضوع می توان به تقویت حس انگیزه برای یادگیری در دروس عملی رشته معماری استفاده نمود. براین اساس، از جامعه آماری دانشجویان هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد رودهن برای نمونه گیری جامعه آماری استفاده شده که به تعداد ۴۰۰ نفر بودنده و بر اساس فورمول فیدل و تاباچینگ محاسبه، وتعداد ۷۰ نفر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. روش انجام این پژوهش از نوع کاربردی و همبستگی میباشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه خودارزیابی عملکرد و از نرم افزار، (Spss) برای تحلیل داده ها استفاده و بر اساس مطالعات صورت گرفته، شاخصها در جداول رگرسیون مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان داده، بین هوش هیجانی و انگیزه برای یادگیری در دروس عملی رابطه معنی داری وجود دارد. پس می توان دریافت که دانشجویانی که هوش هیجانی بالاتری دارند در دریافت برای یادگیری و پیاده سازی ایدهای خود ابتکار عمل بیشتری دارند. درنتیجه می توان دریافت که هوش هیجانی از عوامل مهم برای یادگیری بهتر دروس عملی رشته معماری بشمار می آید ونیازمنده نگاه ویژه است.
۱- احدیان، محمد ، محرم ، آقازاده، راهنمای روشهای نوین تدریس آموزش و کارورزی، تهران: پاییز، ۱۳۸۲.
۲-گانیه، رابرت میلز، شرایط یادگیری و نظریه آموزشی ، ترجمه: جعفر نجفی زند، انتشارات رشد ، تهران: ۱۳۷۳.
۳- جویس، بروس ،مارشا ویل وبورلی شاورز، الگو های تدریس: ترجمه محمد رضا بهرنگی ، انتشارات تهران: ۱۳۷۲.
۴-آیتی، محسن، و صدیقه خوشدامن . برنامه درسی و سبکهای تدریس و یادگیری. فصلنامه مطالعات برنامه ۱۳۹۱.
۵- امین،خندقی ،ملیحه ، رجایی، تأثیر رفتار یادگیری دانشجویان برسبک تدریس،.فصلنامه تربیتی روانشناسی،تهران۱۳۹۲.
۶- اسکندری، فرزاد، و مهدی صالحی، بررسی تأثیر مطابقت میان سبکهای تدریس و یادگیری بر عملکرد درس، ۱۳۸۸.
۷-گروت، لیندا، و دیوید وانگ، روشهای تحقیق در معماری. ترجمه علیرضا عینی فر، تهران: دانشگاه تهران،۱۳۹۴.
۹-مهدویپور قائم مقامی، حسین، سرمشق الگویی جهت استفاده از آثار معماری در آموزش طراحی معماری، پایاننام، تهران، دانشگاه شهید بهشتی،۱۳۹۱.
۱۰- فرضیان، محم، دست ساخته ها.تجربه شخصی« یادگیری از راه ساختن در آموزش معماری، ۱۳۹۳.
۱۲- سیف، سید علیاکبر، روانشناسی پرورشی نوین )روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: نشر دوران، ۱۳۹۲.
۱۳-سالمی، سید غالمرضا، و مهرنوش قدسی..رویکردی اسالمی به مدل ساختارمند نظام آموزش معماری. کیمیا،۱۳۹۲.
۱۸- صمیمی، زبیر ، شبان بسیم، فرناز، سلیمانی، آرزو ،تبیین احساس خودشکوفایی دانشجویان بر اساس حمایت اجتماعی ادراکشده و سرمایه اجتماعی.دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. مجله رفاه اجتماعی.۱۳۹۹.
۱۹-نقش، سیمین. فروغی ابری، احمد، علی. شفیع پورمطلق، فرهاد. ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی. مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی۱۳۹۵.
۲۰-یوسفی،قاسمی،فیروزیان،رابطه بین پیشرفت تحصیلی و انگیزه برای یادگیری،مجله علوم پزشکی.دانشگاه تهران.۱۳۸۷
8- Hemaid Alsulami . Assessing the Effect of Instructor’s Emotional Intelligence (EI) on the Students’ Satisfaction.Hindawi.Mathematical Problems in Engineering. 2021.
11- A. Rizwan, S. H. Serbaya, M. Saleem, H. Alsulami, D. A. Karras, and Z. Alamgir, “A preliminary analysis of the perception gap between employers and vocational students for career sustainability,” Sustainability, vol. 13, no. 20, Article ID 11327, 2021.
14-C. Lee and C.-S. Wong effect of team emotional intelligenceon team process and effectiveness,” Journal ofManagement and Organization, vol. 25, no. 6, pp. 3] I. Urquijo, N. Extremera, and G. Azanza contribution ofemotionalintelligence to career success: beyond personalitytraits,” International Journal of Environmental844–859, 2022.
15- Julia Arias, Jorge G. Soto‑Carballo and Margarita R. Pino‑Juste. Emotion intelligence and academic motivation in primary school students. Reflexão e Crítica,2022.
16- Osama Khassawneh ,Tamara Mohammad, Rabeb Ben-Abdallah and Suzan Alabidi . The Relationship between Emotional Intelligence andEducators’ Performance in Higher Education Sector. Canada. Behavioral. Sciences. 2022.
17-Khassawneh,O.;Mohammad,T.The Influence of Work Diversity on Organizational Performance in the Hospitality Sector in the,UAE: The Moderating Role of HR Practices. Adm. Sci. 2022.