بکارگیری روش تدریس نوین (تربیت بدنی تلفیقی) بر آمادگی جسمانی و یادگیری دروس مقطع ابتدایی
الموضوعات :فاطمه طلوعی خیبری 1 , علی فهیمی نژاد 2 , سیدمصطفی طیبی ثانی 3 , باقر مرسل 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
3 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
4 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش, یادگیری, روش تدریس, تربیت بدنی تلفیقی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، تاثیر تربیت بدنی تلفیقی بر مولفههای آمادگی جسمانی و یادگیری درس علوم تجربی، با رویکرد کاربردی به روش شبه تجربی است. از طرح پیشآزمون- پسآزمون در 2 گروه سنتی و تلفیقی، در آموزش 24 هفتهای، استفاده شد. جامعه آماری کل دانش آموزان دختر کلاس پنجم مدارس ناحیه 2 مشهد (2235نفر) بودند که 58 نفر به عنوان نمونه هدفمند در دسترس انتخاب و بر اساس آزمون بهره هوشی استوارت به 2 گروه همگن29 نفره تقسیم شدند. آزمودنیهای گروه سنتی درس تربیتبدنی و علومتجربی را بهصورت مجزا و آزمودنیهای گروه تلفیقی فعالیتهای حرکتی را در تلفیق با یادگیری درس علوم تجربی آموزش دیدند. دادهها به کمک تحلیل کواریانس (آنکوا) تجزیه و تحلیل شد. در نتایج تحلیل کواریانس، در تلفیق، تفاوت میانگین نمرات انعطافپذیری با تاثیر 7 درصد و سرعت عکسالعمل با تاثیر 33% در مقایسه 2 گروه، معنادار بود؛ اما در مقایسه 2 گروه تفاوت معناداری بین میانگین رکورد استقامت قلبی عروقی و استقامت عضلانی مشاهده نشد. همچنین در مقایسه 2 گروه تفاوت معنادار بین میانگین نمرات یادگیری درس علوم تجربی بود که مقدار تاثیر 57% را نشان داد. بنابراین اجرای تربیت بدنی تلفیقی با ایجاد نشاط و انگیزه در کلاس، موجب یادگیری بهتر درس علوم تجربی میشود و در درازمدت بهبود تندرستی جامعه هدف و علاقمند کردن دانش آموزان به رشتههای مختلف ورزشی را در بر دارد.
_||_