ارائه مدل اثر درگیری، جذب، تعهد روانی و مقاومت در برابر تغییر بر وفاداری رفتاری هوادارن به برند سپاهان اصفهان
الموضوعات :الهام مشکل گشا 1 , رسول نظری 2
1 - استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه
elham_moshkelgosha@yahoo.co
2 - دانشیار مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی ، واحد اصفهان( خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: هواداران, وفاداری, تغییر, تماشاگران, تعهد روانی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل ساختاری اثر درگیری، جذب، تعهد روانی و مقاومت در برابر تغییر بر وفاداری رفتاری هوادارن به برند تیم فوتبال سپاهان اصفهان میباشد. جامعه آماری این تحقیق تماشاچیان هوادار تیم فولاد مبارکه سپاهان اصفهان می باشند. حجم نمونه آماری مورد نیاز برای این پژوهش از طریق 384 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه با تعداد52 سؤال بود. که روایی آن با استفاده از نظر اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ با ضریب 89/0مورد تائید قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد مجذوبیت تأثیر مثبت با ضریب استاندارد (165/0) بر تعهد روانی دارد. درگیری تأثیر مثبت با ضریب استاندارد(420/0) بر تعهد روانی دارد. متغیر مجذوبیت اثر غیر مستقیم بر متغیر مقاومت در برابر تغییر با ضریب(069/0) دارد. رابطه بین مقاومت در برابر تغییر با وفاداری رفتاری نیز با ضریب استاندارد (11/0) معنادار بود. یعنی این مقاومت می تواند زمینه ساز وفاداری رفتاری و به عبارتی حضور مداوم تماشگران شود. به طور کلی باید اذعان نمود جهت ارتقای جایگاه استراتژیک برند می توانند با برجسته نمودن برند باشگاه منجر به ایجاد تصویر روشنی از عملکرد باشگاه در ذهن هواداران از طریق ایجاد صمیمیت و گرمی، پذیرش اجتماعی، احترام قائل شده برای مخاطبان، فراهم نمودن شرایط هیجان انگیز و نهایتاً امنیت فراهم آورد.
_||_