بررسی تاثیر مدیریت استراتژی نوآوری بر عملکرد: نقش میانجیگری تشخیص فرصت کارآفرینانه
الموضوعات : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارحجت شمسی 1 , حمید کاکایی 2 , مهدی فتوحی 3 , محمد خضری 4
1 - کارشناسی ارشد بازرگانی واحد گرمسار ، سمنان ، ایران
2 - دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی ، دانشگاه پیام نور البرز ، تهران ، ایران
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب اهنما
الکلمات المفتاحية: عملکرد, مدیران, شرکتهای دانشبنیان, مدیریت استراتژی نوآوری, تشخیص فرصت کارآفرینانه,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر مدیریت استراتژی نوآوری بر عملکرد با نقش میانجیگری تشخیص فرصت کارآفرینانه شکل گرفته است. از نظر هدف تحقیقی کاربردی از نظر ماهیت تحقیقی توصیفی پیمایشی و از نظر نوع دادهها تحقیقی کمی است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به تعداد 220 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول کوکران، تعداد 140 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد جمعآوری گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS انجام شده است. نتایج نشان داد که مدیریت استراتژی نوآوری بر عملکرد و تشخیص فرصتهای کارآفرینانه شرکتهای دانشبنیان تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تشخیص فرصت کارآفرینانه نیز بر عملکرد شرکتها تاثیرگذار میباشد. نتیجه دیگر نیز حاکی از این است که تشخیص فرصت کارآفرینانه میتواند رابطه بین مدیریت استراتژی نوآوری و عملکرد شرکتهای دانشبنیان را میانجیگری نماید.
_||_