طراحی مدل بازاریابی در سازمان صنعت، معدن و تجارت ایران با رویکرد تحلیل تم
الموضوعات : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار
الناز نوری
1
(دانشگاه پیام نور)
حمید کاکائی
2
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، تهران ، ایران)
مرجان دامن کشیده
3
(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی)
الکلمات المفتاحية: دیمتل, بازاریابی, ارتباط با مشتری, قابلیت سنجش بازار, کارکرد بازاریابی,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر طراحی مدل بازاریابی در سازمان صنعت، معدن و تجارت ایران با رویکرد تحلیل تم و دیمتل است. پژوهش با درک نقش و اهمیت بازاریابی در صنعت مزبور و با توجه به ضعف مطالعات پیشین در خصوص معرفی یک مدل جامع اجرا گردید. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی و کمی شامل خبران دانشگاهی و صنعت مرتبط با موضوع پژوهش بوده است. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبههای نیمهساختار یافته و در بخش کمی، پرسشنامه مقایسات زوجی برای نظرسنجی از خبرگان بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل تم و در بخش کمی با استفاده از تکنیک دیمتل صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد که مدل بازاریابی سازمان صنعت، معدن و تجارت متشکل از سه بعد قابلیت سنجش بازار، قابلیت ارتباط با مشتری و قابلیت کارکردهای بازاریابی است که دو بعد قابلیت سنجش بازار و قابلیت ارتباط با مشتری از اهمیت بیشتری برای توانمندی بازاریابی سازمان صنعت و معدن و تجارت برخوردار هستند.
_||_