امامشناسی از منظر منصور براعتی، مفسّر و اندیشمند معاصر شیعه
الموضوعات : نامه الهیاتودود هدائی 1 , حسین مرادی زنجانی 2 , محمد حسین صائینی 3 , فرهاد ادریسی 4
1 - دانشجوی دکترای گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد زنجان
2 - استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد زنجان
3 - استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد زنجان
4 - استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد زنجان
الکلمات المفتاحية: شیعه, ولایت, امام, براعتی, انسانکامل,
ملخص المقالة :
در مکتب تشیّع، امامت، از اصول بنیادین و اعتقادی به شمار میرود. در طول تاریخ اسلام، علما و اندیشمندان بزرگ شیعه کوشیدهاند تا ابواب و ابعاد گستردة این محور عقیدتی را اثبات وتبیین نمایند. در همین راستا، منصور براعتی، اندیشمند و مفسّرشیعی معاصر با تألیف لطایف تفسیری قرآن و توجه ویژه به مبحث امامشناسی تلاش نموده تا سیمایی روشن از آن ارائه بدهد. نگارندگان این نوشتار برآن هستند تا به شیوة توصیفی و تحلیلی به این سؤال بنیادی پاسخ دهند که مؤلفههای اندیشة براعتی در معرفی و ارائة نسخهای همگون یا جدید در امام شناسی چیست؟ یافتههای تحقیق نشان میدهد براعتی در وجوه تشابه با سایر اندیشمندان شیعه، امام را قرآن ناطق میداند و ارتباط با امام در اندیشة او، ارتباط با قرآن تلقی میشود. اما مقام شناخت امام در اندیشة او، شهودی است نه حصولی و برای تکوّن آن، طهارت درونی لازم است. براعتی معتقد است خداوند با واسطه در تجلی است و واسطة اصلی و مهم، وجود امام است. اگرحجّت الهی نباشد، زمین به خاطر گناه آدمیان، سخط میکند؛ زمانی که آخرین حجت الهی گامش را از زمین برداشت، عالم بههم خواهد خورد و تجلی خداوند بلاواسط شده و قیامت آغاز میشود. از طرفی دیگر، در نظرگاه براعتی، مصداق اتمّ انسان کامل در وجود انبیای الهی و امامان معصوم تجلی مییابد؛ زیرا پیامبر به مثابة صادر اول و امامان تحت زعامت این مخلوقِ اول و منشعب از نور علوی او، دلیل خلقت تمامی عالم و موجودات قلمداد میشوند.
_||_