دیوانهنمایی و دیوانهنماها در مثنوی معنوی
الموضوعات :
1 - استادیار دانشگاه آزاداسلامی ـ واحد تاکستان
الکلمات المفتاحية: تصوّف, مولانا جلالالدین بلخی, عقلای مجانین, ملامتیّه, جنون الهی,
ملخص المقالة :
عقلای مجانین یا فرزانگان دیوانهنما که گاه بهالیل نیز خوانده میشوند، جایگاه ویژهای در ادبیات عرفانی دارند. در برخی از حکایات مثنوی، اقوال و احوال حکیمانه و در عین حال رازآلود این شوریدگان با ظرافت خاصی در قالب حکایات عامیانه بیان شده است. مولانا با آوردن تمثیلهای پُرمعنا، در پی نشان دادن حکمت و معرفت عمیق این دسته از اولیای الهی، خلاف ظاهر غیرعادّی و دیوانهوار آنان و تبیین لایههای عمیق شخصیت آنهاست. وی شناخت این نوع دیوانگان از دیوانگان معمولی را مستلزم نوعی بصیرت باطنی و فراست معنوی میداند. حال و مقام این شوریدگان و اطوار جنون معنوی آنها، بهویژه در دفتر دوم مثنوی معنوی، بیان شده است. مولوی جنون مافوق عقل این دیوانگان را نمادی از إماتة نفس و إحیای قلب عارفان و نشانهای از حرّیت و آزادگی آنان میداند. وی در حکایت آن بزرگی که خود را دیوانه ساخته بود، ضمن توصیف دقیق خصوصیات و مراتب معنوی این عارفانِ دیوانهنما، آنها را دارای مقام ولایت دانسته و جنون یا جنوننمایی ظاهری آنان را گاه بهانة ستر حال آنان برای وارد نشدن در نظام قدرت و نیز وسیلهای برای اعتراض در برابر ارباب قدرت از طریق نفی عظمت جباران عصر میداند.
_||_