ادراک جوانان از مفهوم بزرگسالی: آیا بین دو جنس تفاوت وجود دارد؟
الموضوعات :
1 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران
2 - دانشیار دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: پدیدارشناسی, ظهور بزرگسالی, نشانگرهای بزرگسالی, تفاوتهای جنس,
ملخص المقالة :
به دلیل تأثیر فرهنگ بر شکلگیری مفهوم بزرگسالی، هدف این پژوهش تعیین تأثیر جنس بر ادراک جوانان ایرانی از نشانگرهای بزرگسالی است. بر همین اساسطی یک پژوهش کیفی و طرح پدیدارشناسی در سال 1395 ، از طریق روش نمونهبرداری هدفمند و ملاکی، 19 نفر ( 9 پسر و 10 دختر) از سنین 18 تا 25 سال،از میان دانشجویان شهر تهران انتخاب شدند و با آنها مصاحبه شد. تحلیل دادهها به روش کلایزی نشان داد مفهوم بزرگسالی شامل شش بعد است: تسلطشناختیهیجانی بر خود، مدیریت و تنظیم امور تا رسیدن به هدف، توانایی نقشآفرینی در خانواده، پایبندی به ارزشهای شخصی، دینی و اجتماعی، استقلال وانتقال نقش. بر اساس نتایج، نشانگرهای بزرگسالی از حالت هنجاریسنتی (رسیدن به 18 سالگی یا ازدواج) به مهارتهای فردی و تواناییهای خانوادگی تغییرکرده است. در دو بعد توانایی نقشآفرینی در خانواده و استقلال، زیرمقولههای اشتغال، حمایت مالی و روانیفکری از خانواده برای مردان و توانایی مراقبت وتربیت فرزند و حمایت روانیعاطفی از خانواده برای زنان ملاک مهمتری دانسته شد. همچنین در سایر ابعاد، زیرمقولههای رفتار سنجیده برای مردان و تابآوریو تسلط بر هیجان برای زنان با تأکید بیشتر بیان شد.
اسعدی، س.، امیری، ش. و مولوی، ح. (1395). تحول شناختی از دورة نوجوانی تا بزرگسالی: عملیات انتزاعی. فصلنامة روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 50 (13)، 131- 121.
بازرگان، ع. (1393). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته؛ رویآوردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: نشر دیدار.
برک، ل. (2007). روانشناسی رشد(از نوجوانی تا پایان زندگی). ترجمة ی. سیدمحمدی. تهران: نشر ارسباران (تاریخ انتشار اثر اصلی، 1394).
بیآزارشیرازی، ع. (1371). رساله نوین (3): مسائل خانواده. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
تقوی، ن.، آزادفلاح، پ.، موتابی، ف. و طلایی، آ. (1394). تحلیل کیفی بهزیستی فاعلی از دیدگاه دختران نوجوان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 11(43)، 246- 229.
دلخموش، م.، احمدی مبارکه، مهرناز. (1390). محتوا و ساختار ارزشها در نوجوانان ایرانی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 8 (29)، 28- 5.
سیف، ع. آ. (1391). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران.
شهیدی، س. ج. (1364). زندگانی فاطمه (ع). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
عابدی، ح. ع. (1389). کاربرد روش تحقیق پدیدارشناسی در علوم بالینی. فصلنامة راهبرد، 54، 227- 224.
گال، م.، بورگ، و. و گال، ج. (1996). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی. ترجمه آ. ر. نصر و دیگران. تهران: سمت (تاریخ انتشار اثر اصلی، 1393).
مرکز آمار ایران (1396). سرشماری. بازیابی شده از: www.amar.org
مرکز ثبت احوال ایران (1396). بازیابی شده از: www.sabteahval.ir
Arnett, J. J., & Padilla-Walker, L. M. (2015). Brief report: Danish emerging adults' conceptions of adulthood. Journal of Adolescence, 38, 39-44.
Arnett, J. J. (1994). Are college students adults? Their conceptions of the transition to adulthood. Journal of Adult Development, 1(4), 154-168.
Arnett, J. J. (1995). Broad and narrow socialization: The family in the context of a cultural theory. Journal of Marriage and the Family, 57, 617-628.
Arnett, J. J. (1997). Young people's conceptions of the transition to adulthood. Youth & Society, 29(1), 1-23.
Arnett, J. J. (1998). Learning to stand alone: The contemporary American transition to adulthood in cultural and historical context. Human Development, 41(5-6), 295-315
Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480.
Arnett, J. J. (2001). Conceptions of the transition to adulthood: Perspectives from adolescence to midlife. Journal of Adult Development, 8(2), 133-143.
Arnett, J. J. (2003). Conceptions of the transition to adulthood among emerging adults in American ethnic groups. New Directions in Child and Adolescent Development, 100, 63-75.
Arnett, J. J. (2004). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. New York: Oxford University Press.
Arnett, J. J. (2007). Suffering, selfish, slackers? Myths and reality about emerging adults. Journal of Youth and Adolescence, 36(1), 23-29.
Badger, S., Nelson, L. J., & Barry, C. M. (2006). Perceptions of the transition to adulthood among Chinese and American emerging adults. International Journal of Behavioral Development, 30(1), 84 -93.
Erikson, E. (1968). Identity:Youthandcrisis. New York: Norton.
Facio, A., & Micocci, F. (2003). Emerging Adulthood in Argentina. New Directions for Child and Adolescent Development, 100, 21–32.
Greene, A. L., Wheatley, S. M., & Aldava, J. F. (1992). Stages on life’s way: Adolescents’ implicit theories of the life course. Journal of Adolescent Research, 7(3), 364-371.
Grob, A., Krings, F., & Bangerter, A. (2001). Life markers in biographical narratives of people from three cohorts: A life span perspective in its historical context. Human Development, 44(4), 171-190.
Hendry, L. B., & Kloep, M. (2010). How universal is emerging adulthood? An empirical example. Journal of Youth Studies, 13(2), 169-179.
Hogan, D. P., & Astone, N. M. (1986). The transition to adulthood. Annual Review of Sociology, 12(1), 109-130.
Nelson, L. J. (2003). Rites of passage in emerging adulthood: Perspectives of young Mormons. New Directions for Child and Adolescent Development, 100, 33-50.
Nelson, L. J., & Chen, X. (2007). Emerging Adulthood in China: The role of social and cultural Factors. Child Development Perspectives, 1(2), 86–91.
Nelson, L. J., Badger, S., & Wu, B. (2004). The influence of culture in emerging adulthood: Perspectives of Chinese college students. International Journal of BehavioralDevelopment, 28(1), 26-36.
Nelson, L. J., & Barry, C. M. (2005). Distinguishing features of emerging adulthood. Journal ofAdolescent Research, 20(2), 242-262.
Obidoa, C. A., Dodor, B. A., Tackie-Ofosu, V., Obidoa, M. A., Kalisch, H. R., & Nelson, L. J. (2018). Perspectives on Markers of Adulthood Among Emerging Adults in Ghana and Nigeria. Emerging Adulthood, 2167696818778906.
Petrogiannis, K. (2011). Conceptions of the transition to adulthood in a sample of Greek higher education students. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(1), 121-137.
Reifman, A., Colwell, M. J., & Arnett, J. J. (2007). Emerging Adulthood: Theory, Assessment and Application. Journal of Youth Development, 2(1), 40-50.
Sameroff, A. (2010). A unified Theory of Developmental: A dialectic Integration of nature and nurture. Child Development, 81(1), 6-22.
Scarr, S. (1992). Developmental theories for the 1990s: Development and individual differences. Child Development, 63(1), 1-19.
Scheer, S.D., & Palkovitz, R. (1994). Adolescent-to-Adult Transitions: Social Status and Cognitive Factors. Sociological Studies ofChildren, 6(1), 125-140.
Schlegel, A., & Barry, H. (1991). Adolescence: An Anthropological Inquiry. Free Press, New York.
Schwartz, S. J., Côté, J. E., & Arnett, J. J. (2005). Identity and Agency in Emerging Adulthood: Two Developmental Routes in the Individualization Process. Youth & Society, 37(2), 201-229.
Seiter, L. N., & Nelson, L. J. (2011). An examination of emerging adulthood in college students and nonstudents in India. Journal of Adolescent Research, 26(4), 506-536.
Tanner, J. L., & Arnett, J. J. (2009). The emergence of emerging adulthood: The new life stage between adolescence and young adulthood. In A. Furlong (Ed.), Handbook of youth andyoung adulthood (pp. 39-48). New York: Routledge.
Westberg, A. (2004). Forever young? Young people's conception of adulthood: The Swedish case. Journal of Youth Studies, 7(1), 35-53.
Zhong, J., & Arnett, J. J. (2014). Conceptions of adulthood among migrant women workers in China. International Journal of Behavioral Development, 8(3), 255-265