آگاهی بینذهنی: طراحی بستة آموزشی مادر- شیرخوار و بررسی اثربخشی آن
الموضوعات :آناهیتا گنجوی 1 , محمدعلی مظاهری 2 , منصورهالسادات صادقی 3
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
3 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: مادر, دلبستگی, آگاهی بینذهنی, شیرخوار,
ملخص المقالة :
از آنجا که آگاهی بین¬ذهنی مادر در حین تعامل با کودک شیرخوار در طول سال نخست زندگی، اهمیت دارد و در پیش¬بینی امنیت/عدم امنیت دلبستگی شیرخوار نقش مهمی را ایفا می¬کند، مطالعة حاضر بر طراحی بسته¬ای آموزشی برای افزایش آگاهی بین¬ذهنی مادران دارای شیرخوار 7-6 ماهه و بررسی اثربخشی آن متمرکز شد. 20 زوج مادرـ شیرخوار دلبستۀ ناایمن که با استفاده از مصاحبة رابطة کنونی (کرول و اونز ،1996) انتخاب شدند، در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. آگاهی بین¬ذهنی از طریق عبارتهای متناسب یا ناهماهنگ بیان شده از سوی مادر به شیرخوار در حین بازی آزاد 20 دقیقه¬ای مورد سنجش قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که آگاهی بین¬ذهنی مادران گروه آزمایش در پس¬آزمون، به نحوی معنادار، نسبت به گروه گواه افزایش یافت، زیرا مادران این گروه از ظرفیت قراردادن خود در وضعیت ذهنی شیرخوار برخوردار شده بودند.