اثربخشی آموزش تابآوری بر بهزیستی روانشناختی دختران خیابانی دارای ختلالهای برونیسازیشده
الموضوعات :مرضیه دوستی 1 , معصومه پورمحمدرضای تجریشی 2 , باقر غباری بناب 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی
2 - استادیار دانشگاه بهزیستی و توان بخشی تهران
3 - دانشیار دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: آموزش تابآوری, بهزیستی روانشناختی, کودکان خیابانی, اختلالهای برونیسازیشده,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش تابآوری بر بهزیستی روان شناختی دختران خیابانی واجد اختلالهای برونی¬سازیشده بود. در این مطالعه شبهتجربی، از جامعه آماری دختران 12 تا 16 ساله عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان شهر تهران، 94 نفر به مقیاس خودگزارشدهی آشنباخ و رسکورلا (2001) پاسخ دادند. 30 نفر با نمره 63 و بالاتر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به تعداد مساوی در گروه های آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش در 15 جلسه آموزش تاب آوری شرکت کردند. پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف (ریف و کیز، 1995) قبل و بعد از جلسات آموزشی توسط دختران تکمیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان دادند در تمامی مؤلفه های بهزیستی روان شناختی به استثنای استقلال عمل، نمره های دختران گروه آزمایش بالاتر از گروه گواه بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت برنامه آموزش تاب آوری موجب افزایش بهزیستی روان شناختی دختران خیابانی دارای اختلال های برونی¬سازی شده می شود.