الگوی صلاحت روانی-اجتماعی تایلر: مقایسه دانشجویان ایرانی و لبنانی
الموضوعات :امیمه محسن علیق 1 , ماریا آگیلار وفایی 2 , کاظم رسول زاده طباطبایی 3
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه تربیت مدرس
2 - دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
3 - استادیار دانشگاه تربیت مدرس
الکلمات المفتاحية: بـررسی بیـن فرهنـگی, الگوی صلاحـیت روانـی اجتمـاعی تایلر, مسند مهارگری, مقابله پیشگیرانه, بازخورد نسبت بـه جهان, دانشجویان ایرانی و لبنانی,
ملخص المقالة :
بـا هدف بررسی تفاوت ضرایب همبستگی درونی بین سه مؤلفه مقابله پیشگیرانه، مسند مهارگری و بازخورد نسبت به جهان، 172 (50 پسر و 122 دختر) دانشجـوی ایرانی و 146 (66 پسر و 80 دختر) دانشجـوی لبنـانی بـه سه مقیـاس ویژگیهای رفتاری صلاحیت روانی ـ اجتماعـی تایلـر (1978)، مقیاس مسند مهارگری درونی و بیرونی راتر (1967) و مقیـاس اعتمـاد (راتر، 1966) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند در نمونـه لبنـانی بـا افزایش مسند مهارگری بیرونی و بازخورد مثبتتر نسبت به جهان، مقابله پیشگیرانه کاهش یافت؛ در حالی که در نمونه ایرانی بالاـ بودن مهارگری بیرونی، با کاهش مقابله پیشگیرانه همراه بود. رابطه مسند مهارگری بیرونی با بازخورد مثبت نسبت به جهان در هر دو گروه غیرـ معنـادار بود اما این ضریب در گروه ایرانی به گونه معناداری بزرگتـر از گروه لبنانی به دست آمد. وجود تفاوت بین ساختارهای اجتماعی و سیاسی دو کشور به عنوان یکی از دلایل عمده این یافتهها مورد بحث قرار گرفت.