راهبردهای عملیات جمع در دانش آموزان اول ابتدایی: یک مطالعه تجربی
الموضوعات :پریرخ دادستان 1 , لاله وحیدی 2 , فرهاد شقاقی 3
1 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
3 - استادیار دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: راهبردهای عملیات جمع, راهبرد بازیابی, راهبرد پشتیبان, مدت زمان و درستی اجرای راهبرد,
ملخص المقالة :
در ایـن پژوهش، تأثیر آموزش بر پیشرفت سرعت و درستی راهبردهای عملیات جمع بررسی شد. هفتاد و یک دانشآموز پسر کلاس اول به صورت تصادفـی در دو گروه آزمایشی و کنتـرل قرار گرفتند و با فرم الف آزمون تفاوتهای فردی در انتخابهای راهبرد جمع (کرکمن و سیگلر، 1997) از نظر میانگین مدت زمان پاسخ و فراوانی پاسخهای درست ارزیابی شدند. گروه آزمایشی به مدت سه ماه (15 جلسه 45 دقیـقهای) در معرض آمـوزش راهبردهای بازیابـی و پشتیبانی در عملیات جمع قرار گرفتند. سپـس در هر دو گروه فرم ب آزمون اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بـا استفاده از راهبرد پشتیبان، فراوانی پاسخهای درست گروه آزمایشی به گونـه معناداری افزایش یافت.