درونداد حالتهای ذهنی مادر و رفتار اجتماعی کودک: نقش واسطهای نظریه ذهن
الموضوعات :مریم بردبار 1 , راضیه شیخ الاسلامی 2
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز
2 - دانشیار دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: نظریه ذهن, درونداد حالتهای ذهنی مادر, رفتار اجتماعی کودک,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای نظریه ذهن در رابطه بین درونداد گفتاری مادر در گفتوگوهای روزمره با کودک و رفتار اجتماعی او در کلاس بود. نمونه پژوهش مشتمل بر 208 کودک دوره پیشدبستانی شهر شیراز و همچنین مادران و مربیان آنها بود. ابزارهای تحقیق عبارت بودند از: مجموعه تکالیف نظریه ذهن (ولمن و لیو، 2004)، سیاهه درونداد حالتهای ذهنی مادرانه (پیترسون و اسلاگتر، 2003) و زیرمقیاس رفتار اجتماعیـ فرم مربی (کریگان، 2003). نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود که بیان مبسوط حالت ذهنی توسط مادر در گفتوگوهای روزمره، به واسطه نظریه ذهن، پیشبینیکننده مثبت رفتار اجتماعی کودک در کلاس است. از طرف دیگر، بیان مختصر موقعیت عینی توسط مادر در گفتوگوهای روزمره به واسطه نظریه ذهن، رفتار اجتماعی را به گونهای منفی پیشبینی کرد. در مجموع، پژوهش حاضر نشان داد نوع گفتار مادر در گفتوگوهای روزمره با کودک به واسطه نظریه ذهن، نقش بسزایی در رفتار اجتماعی کودک دارد.