شواهد تجربی از تعامل متن و خواننده در دانشآموزان جهشی پایة چهارم: آیا سواد خواندن معیاری برای تسریع تحصیلی محسوب میشود؟
الموضوعات :حمیدرضا حسنآبادی 1 , ابراهیم طلایی 2 , آزاده سیدمیرزایی جهقی 3 , گلرخ برارپور 4
1 - استادیار روانشناسی تربیتی
دانشگاه خوارزمی
2 - دانشیار تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس
3 - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
4 - کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی
دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: درک مطلب, سواد خواندن, جهش تحصیلی, سرآمد,
ملخص المقالة :
مهارتهای خواندن و درک مطلب از مهمترین نیازهای یادگیری دانشآموزان است و انتظار میرود دانشآموزان جهشی و سرآمد در این مهارتها عملکرد قابل قبول داشته باشند. در این مطالعه ملی، میزان درک مطلب دانشآموزان دختر و پسر جهشی (128 نفر) و همتایان غیرجهشی آنان، شامل همتایان همسن و غیرهمپایه (122 نفر) و همتایان همپایه و غیرهمسن (114 نفر) بررسی شد، که بر مبنای ضریب هوش، جنس، سطح تحصیلات و شغل والدین و وضعیت اقتصادی اجتماعی همتا شده بودند. درک مطلب خواندن در دو حیطة اطلاعاتی و ادبی بهترتیب از طریق دو داستان مورچه و زرافه، از مجموعة آزمونهای بینالمللی بررسی عملکرد تحصیلی سواد خواندن پرلز و پری پرلز (2001، 2006) اندازهگیری شد. برای تحلیل دادههای گردآوریشده از تحلیل واریانس دوعاملی آمیخته (طرح یک بین ـ یک درون) استفاده شد. نتایج نشان داد عملکرد خواندن و درک مطلب در بین سه گروه مورد بررسی و همچنین بین دو گروه دختر و پسر تفاوت معنادار ندارد. استلزامهای نتایج پژوهش برای سیاستگذاران، برنامهریزان و کاربران نظام آموزشی مورد بحث قرار گرفت.
آرانی، آ. (1373). بررسی وضعیت تحصیلی دانشآموزان جهشی.فصلنامهتعلیمو تربیت، 10(37)، 91-81.
سیف، ع. ا. (1391). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات دوران.
نصری، ق. (1384). بررسیتأثیرجهشتحصیلیدانشآموزانابتداییبرپیشرفتتحصیلیآناندرسالهایبعدازجهش. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد مرکز.
Baker, L., & Scher, D. (2002). Beginning readers' motivation for reading in relation to parental beliefs and home reading experiences. Reading Psychology, 23(4), 239-269.
Barbara, A. K. (2009). Encyclopedia of giftedness, creativity, and talent. Thousand Oaks, CA.
Block, C. C., & Pressley, M. (2002). Comprehension instruction: Research-based best practices. New York: Guilford Publications.
Butler, A. C., Chapman, J. E., Forman, E. M., & Beck, A. T. (2006). The empirical status of cognitive-behavioral therapy: A review of meta-analyses. Clinical Psychology Review, 26(1), 17-31.
Cattell, R. B. (1963). Theory of fluid and crystallized intelligence: A critical experiment. Journal of Educational Psychology, 54, 1-22.
Colangelo, N., Assouline, S. G., & Gross, M. U. M. (2004). A nation deceived; how schools hold back America’s brightest students: The Templeton National Report on Acceleration. Iowa City: Belin Blank International Centre for Gifted Education and Talent Development.
Dembo, M. H. (1981). Teaching for learning: Applying educational psychology in the classroom. Santa Monica: Goodyear Publishing Company.
Duke, N. K. (2004). Strategies for Building Comprehension of Informational Text. Leadership, 61(6), 40-44.
Duke, N. K., & Pearson, P. D. (2008). Effective practices for developing reading comprehension. The Journal of Education, 189(1, 2), 107-122. DOI: 10.1598/0872071774.10
Gonzalez, E. J. (2003). Scaling the PIRLS Reading Assessment Data. In M. O. Martin, I. V. S. Mullis & A. M. Kennedy (Eds.), PIRLS 2001 technical report (pp. 151-168). Chestnut Hill, MA: TIMSS and PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.
Gross, M. U. (2006). Exceptionally gifted children: Long-term outcomes of academic acceleration and non-acceleration. Journal for the Education of the Gifted, 29(4), 404-429.
Harris, J. C. (2006). Intellectual disability: Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. New York: Oxford University Press.
Kintsch, W. (2005). An overview of top-down and bottom-up effects in comprehension: The CI perspective. Discourse Processes, 39(2, 3), 125-128.
Kintsch, W. (2012). Psychological models of reading comprehension and their implications for assessment. In J. P. Sabatini, E. R. Albro, & T. O'Reilly (Eds.), Measuring up: Advances in how we assess reading ability (pp. 21–38). Lanham, MD: Rowman & Littlefield Education.
Kintsch, W., & Vipond, D. (2014). Reading comprehension and readability in educational practice and psychological theory. Perspectives on Learning and Memory, 4,329-365.
Kulik, J. A. (2004). Meta-analytic studies of acceleration. In N. Colsnhrlo, S. G. Assoulinr, & M. U. M. Gross (Eds.), a nation deceived: How schools hold back America’s brightest students (pp. 13-22). Iowa city, IA: Connie Belin and Jacqueline N. Blank International Center for Gifted Education and Talent Development.
Landi, N. (2010). An examination of the relationship between reading comprehension, higher-level and lower-level reading sub-skills in adults. Reading and Writing, 23(6), 701-717.
McClarty, K. L. (2015). Life in the fast lane effects of early grade acceleration on high school and college outcomes. Gifted Child Quarterly, 59(1), 3-13.
Melton, C. M., Smothers, B. C., Anderson, E., & Fulton, R., Replogle, W. H., & Thomas, L. (2004). A study of the effects of the accelerated reader program on fifth grade students 'reading achievement. Reading Improvement, 41(1), 18-23.
Mullis, I.V. S., & Martin, M. O. (2007). Overview of PIRLS 2006. In M. O. Martin, I. V. S. Mullis, & A. M. Kennedy (Eds.) PIRLS 2006 technical report (pp. 1-8). Chestnut Hill, MA: TIMSS and PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.
Murfi, H., & Obermayer, K. (2009). A two-level learning hierarchy of concept based keyword extraction for tag recommendations. ECML PKDD Discovery Challenge, 497, 201-214.
Quinn, J. M., Wagner, R. K., Petscher, Y., & Lopez, D. (2015). Developmental relations between vocabulary knowledge and reading comprehension: A latent change score modeling study. Child Development, 86(1), 159-175.
Samuels, S. J., Lewis, M., Wu, Y. C., Reininger, J., & Murphy, A. (2004). Accelerated Reader vs. non-Accelerated Reader: How students using the accelerated reader outperformed the control condition in a tightly controlled experimental study. Minneapolis: University of Minnesota.
Snow, C. (2002). Reading for understanding: Toward an R & D program in reading comprehension. Santa Monica, CA RAND Corporation
Steenbergen-Hu, S., & Moon, S. M. (2011). The effects of acceleration on high-ability learners: A meta-analysis. Gifted Child Quarterly, 55(1), 39-53.
Twist, L., Schagen, I., & Hodgson, C. (2007). Readers and reading: The national report for England 2006 (PIRLS: Progress in International Reading Literacy Study). Slough: National Foundation for Educational Research (NFER).
Vollands, S. R., Topping, K. J. & Evans, R. M. (1999). Computerized self-assessment of reading comprehension with the Accelerated Reader: Action research. Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 15(3), 197-211.
Wood, C., Jackson, E., Hart, L., Plester, B., & Wilde, L. (2011). The effect of text messaging on 9‐and 10‐year‐old children's reading, spelling and phonological processing skills. Journal of Computer Assisted Learning, 27(1), 28-36.
_||_