تأثیر آموزش همدلی در کاهش پرخاشگری نوجوانان
الموضوعات :شهرام وزیری 1 , افسانه لطفی عظیمی 2
1 - استادیار دانشگاه ازاد واحد رودهن
2 - مربی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب
الکلمات المفتاحية: نوجوانی, آموزش همدلی, کاهش پرخاشگری,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، شناخت میزان اثربخشی آموزش همدلی (وزیری و لطفیکاشانی،1390) در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه بود. 48 دانشآموز از دو دبیرستان پسرانة منطقة یک شهر تهران (هر مدرسه 24 نفر) بر اساس نمونهبرداری داوطلبانه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. 12 جلسة دو ساعتی آموزش همدلی برای گروه آزمایشی اجرا شد. میزان رفتارهای پرخاشگرانه هر یک از افراد دو گروه قبل و پس از آموزش با مقیاس ارزیابی رفتارهای پرخاشگرانه (وزیری و لطفیکاشانی، 1390) اندازهگیری شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند آموزش مهارت همدلی توانسته است رفتارهای پرخاشگرانه را کاهش دهد. همچنین یافتههای این پژوهش نشان می¬دهند آموزش مهارت همدلی در مدارس، بهویژه در سنین نوجوانی، با فراهم کردن توانایی درک دیگران میتواند به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه منجر شود.