کارآمدی آموزش چند مولفه ای دیکته نویسی در اختلال یادگیری اختصاصی دیکته: طرح آزمایشی تک آزمودنی
الموضوعات :حمیدرضا حسنآبادی 1 , راضیه طیبی 2 , پروین کدیور 3
1 - استادیار گروه روانشناسی تربیتی
دانشگاه خوارزمی
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی
دانشگاه خوارزمی
3 - استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
الکلمات المفتاحية: اصول الفبایی, آسیب واژگانی, آگاهی املایی, آگاهی واجشناختی, طرح آزمایشی تکآزمودنی, اختلال یادگیری ویژه در دیکته,
ملخص المقالة :
نارساخوانی یا آسیب واژگانی اختلالی است که خواندن و دیکته را تحتتأثیر قرار میدهد، اگرچه دیکته ضعیف اغلب بهعنوان شاخص نارسا خوانی توصیف میشود.توجه پژوهشگران عمدتاً به مداخلات بهموقع در خواندن معطوف شده و تأکید قابل مقایسه و برابر بر مداخلات بهموقع در دیکته مورد غفلت قرار گرفته است.هدف این پژوهش، بررسی کارآمدی یک آموزش چندمؤلفهایِ دیکته در4دانشآموزِ دارای اختلال یادگیری ویژه در یک طرح تکآزمودنیِABAبود.آموزش در قالب12جلسه ارائه شد و دادهها با استفاده از تحلیل دیداری و روشهای کمّی با بهرهگیری از نرمافزارRتحلیل شد.تحلیل ناهمپوشانیِ همه جفتها(NAP)، افزایش معنادار در عملکرد دیکته4شرکتکننده نسبت به خط پایه را نشان داد.همچنین، یافتهها کاهش معناداری در عملکرد شرکتکنندگان بین مرحله مداخله و مرحله بازگشتی را نشان ندادند.به نظر میرسد یافتههای این پژوهش پیشرو، نویدبخش ارائه رویآوردی چندمؤلفهای به درمانِ نقص چندمؤلفهای در اختلال یادگیری ویژه باشد.
_||_