ساختار عاملی، اعتبار و روایی پرسشنامه نظریه حساسیت به تقویت تجدید نظر شده: فرم کودکان
الموضوعات :طیبه شاهمرادی‎ فر 1 , حسین کارسازی 2 , علی فتحی آشتیانی 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی
دانشگاه تربیت مدرس
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی
دانشگاه تهران
3 - استاد گروه روانشناسی دانشگاه بقیهالله
الکلمات المفتاحية: اعتبار, روایی, نظام بازداری رفتاری, نظام فعالسازی رفتاری, نظام جنگ/گریز/بهت, پرسشنامه حساسیت به تقویت تجدیدنظر شده,
ملخص المقالة :
هدفاین پژوهش تهیه نسخه فارسی پرسشنامه حساسیت به تقویت کودکان(کوپر، استیرلینگ، داو، پاگناقی و کور، ۲۰۱۷)و بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی آن در جامعه ایرانی بود.نسخه انگلیسی پرسشنامه حساسیت به تقویت پس از آمادهسازی، روی314نفر(179دختر،135پسر)از دانشآموزان پایههای سوم تا ششم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی1396-1395اجرا شد و اعتبار نسخه پرسشنامه حساسیت به تقویت کودکان از طریق همسانی درونی و همبستگی مجموعه مادّهها بررسی شد.ساختار عاملی مقیاس با شیوه تحلیل عاملی اکتشافی و روش استخراج مؤلفههای اصلی ارزیابی شد و روایی این پرسشنامه از طریق همبستگی بین زیرمقیاسها و روایی ملاکی بررسی شد.بررسی ساختار عاملی اکتشافی پرسشنامه از الگوی3عاملی پرسشنامه حساسیت به تقویت کودکان حمایت کرد که78/37درصد از واریانس را تبیین کرد.عاملها شامل نظام فعالسازی رفتاری، نظام بازداری رفتاری و نظام جنگ/گریز/بهت بود.نتایج نشان داد، سه زیرمقیاس نسخه فارسی پرسشنامه حساسیت به تقویت کودکان، همسانی درونی خوبی داشتند و دامنه اکثر همبستگیهای مجموعه مادّهها بیشتر از40/0بود و تنها مادّه18به علت داشتن بار عاملی کمتر از30/0از پرسشنامه حذف شد.همچنین، الگوی ضرایب همبستگی زیرمقیاسها و روایی همگرای پرسشنامه با پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجانـفرم کودکان(گارنفسکی، رافی، جلسما، ترواگ و کرایج،2007)بیانگر روایی مطلوب این ابزار بود.با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت، نسخه فارسی پرسشنامه حساسیت به تقویت کودکان در جامعه ایران اعتبار و روایی مناسب دارد و ابزار مناسبی برای تشخیص رگههای انگیزشی و هیجانی اساسی کودکان است.
آزادفلاح، پ. (1379). ارتباط فعالیت نظامهای مغزی/رفتاری و وقایع زندگی با تغییرات ایمنیشناختی در سطح ایمونوگلوبولین. پایاننامه دکتری تخصصی، رشته روانشناسی،دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران.
حسنی، ج.، صالحی، س. و رسولیآزاد، م. (1391). خصوصیات روانسنجی پرسشنامه پنج عاملی جکسون: مقیاسهای نظریه تجدیدنظر شده حساسیت به تقویت. پژوهش در سلامت روانشناختی، 6(3)، 73 -60.
مشهدی، ع.، حسنی، ج. و میردورقی، ف. (1391). بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی نسخهفارسی پرسشنامهنظمجویی شناختی هیجان- فرم کودکان. مجلهاصول بهداشت روانی، 14(3)،259 -246.
Bijttebier, P., Beck, I., Claes, L., & Vandereycken, W. (2009). Gray's reinforcement sensitivity theory as a framework for research on personality-psychopathology associations. Clinical Psychology Review, 29, 421-430.
Bjornebekk, G. (2009). Psychometric properties of the scores on the behavioral inhibition and activation scales in a sample of Norwegian children. Educational and Psychological Measurement,69,636-645.
Carver, C. S., & White, T. L. (1994). Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: The BIS/BAS Scales.Journal of Personality and Social Psychology, 67,319-333.
Colder, C. R., Trucco, E. M., Lopez, H. I., Hawk Jr, L. W., Read, J. P., Liliana, J., Lengua, L. J., & et al. (2011). Revised reinforcement sensitivity theory and laboratory assessment of BIS and BAS in children. Journal of Research in Personality, 45, 198-207.
Cooper, A. J., Stirling, S., Dawe, S., Pugnaghi, G., & Corr, P. J. (2017). The reinforcement sensitivity theory of personality in children: A new questionnaire, Personality and Individual Differences, 115, 65-69.
Corr, P. J. (2001). Testing problems in J. A. Gray's personality theory: A commentary on Matthews and Gilliland (1999). Personality and Individual Differences, 30(2), 333-352.
Corr, P. J. (2002). J. A. Gray's reinforcement sensitivity theory: Tests of the joint subsystems hypothesis of anxiety and impulsivity. Personality and Individual Differences, 33(4), 511-532.
Corr, P. J. (2004). Reinforcement sensitivity theory and personality. Neuroscience and Bio Behavioural Reviews,28,317-332.
Corr, P. J. (2008). Reinforcement sensitivity theory (RST): Introduction. In P. J. Corr (Ed.), The reinforcement sensitivity theory of personality(pp.1-43). New York, NY: Cambridge University Press.
Corr, P. J. (2016). Reinforcement sensitivity theory of personality questionnaires: Structural survey with recommendations. Personality and Individual Differences, 89, 60-64.
Corr, P. J., & Cooper, A. J. (2016). The reinforcement sensitivity theory of personalit questionnaire (RST-PQ): Development and validation. Psychological Assessment, 28(11), 1427-1440.
Corr, P. J., & McNaughton, N. (2012). Neuroscience and approach/ avoidance personality traits: A two stage (valuation-motivation) approach. Neuroscience and BioBehavioral Reviews, 36,2339-2354.
Depue, R. A., & Collins, P. F. (1999). Neurobiology of the structure of personality: dopamine,facilitation of incentive motivation, and extraversion [Review]. Behavioral & Brain Sciences, 22(3), 491-517.
Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage.
Garnefski, N., Rieffe, C., Jellesma, F., Terwogt, M. M., & Kraaij ,V. (2007) Cognitive emotion regulation strategies and emotional problems in 9-11-year-old children: The development of an instrument. Europe Child Adolescent Psychiatry, 16,1-9.
Gray, J. A., & McNaughton, N. (2000). The neuropsychology of anxiety: An enquiry into the functions of the seep to-hippocampal system(2nd Ed.). New York, NY: Oxford University Press.
Jackson, C. J. (2009). Jackson-5 scales of revised reinforcement sensitivity theory (r-RST) and their application to dysfunctional real world outcomes. Journal of Research in Personality, 43,556-569.
Kimbrel, N. A. (2008). A model of the development and maintenance of generalized social phobia. Clinical Psychology Review, 28,592-612.
Kimbrel, N. A., Nelson-Gray, R. O., & Mitchell, J. T. (2007). Reinforcement sensitivity and maternal style as predictors of psychopathology. Personality and Individual Differences,42,1139-1149.
Markarian, S. A., Pickett, S. M. Deveson, D. F., & Kanona, B. B. (2013). A model of BIS/BAS sensitivity, emotion regulation difficulties, and depression, anxiety, and stress symptoms in relation to sleep quality. Psychiatry Research, 210, 281-286.
McNaughton, N., & Corr, P. J. (2004). A two-dimensional neuropsychology of defense: Fear/anxiety and defensive distance. Neuroscience and Bio Behavioral Reviews,28,285-305.
McNaughton, N., & Corr, P. J. (2008). The neuropsychology of fear and anxiety: A foundation for Reinforcement Sensitivity Theory.In P. J. Corr (Ed.), The reinforcement sensitivity theory of personality (pp. 44-94). New York, NY: Cambridge University Press.
Mitchell, J. T., & Nelson-Gray, R. O. (2006). Attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms in adults: Relationships to Gray’s behavioral approach system. Personality and Individual Differences, 40,749-760.
Muris, P., Meesters, C., de Kanter, E., & Eek Timmerman, P. (2005). Behavioural inhibition and behavioural activation system scales for children: Relationships with Eysenck's personality traits and psychopathological symptoms. Personality and Individual Differences,38, 831-841.
Pickett, S. M., Lodis, C. S., Parkhill, M. R., & Orcutt, H. K. (2012). Personality and experiential avoidance: a model of anxiety sensitivity. Personality and Individual Differences, 53,246-250.
Reuter, M., Cooper, A. J., Smillie, L. D., Markett, S., & Montag, C. (2015). A new measure for the revised reinforcement sensitivity theory: Psychometric criteria and genetic validation. Frontiers in Systems Neuroscience, 9, 38.
Smederevac, S., Mitrovic, D., Colovic, P., & Nikolasevic, Z. (2014). Validation of the measure of revised reinforcement sensitivity theory constructs. Journal of Individual Differences, 35, 12-21.
Smillie, L. D., Cooper, A. J., Wilt, J., & Revelle, W. (2012). Do extraverts get more bang for the buck? Refining the affective-reactivity hypothesis of extraversion. Journal of Personality and Social Psychology, 103, 306-326.
Sylvers, P., Lilienfeld, S. O., & LaPrairie, J. L. (2011). Differences between trait fear and trait anxiety: Implications for psychopathology. Clinical Psychology Review, 31, 122-137.
Tull, M. T., Gratz, K. L., Latzman, R. D., Kimbrel, N. A., & Lejuez, C. W. (2010). Reinforcement sensitivity theory and emotion regulation difficulties: a multimodal investigation. Personality and Individual Differences, 49,989-994.
Vervoort, L., Vandeweghe, L., Vandewalle, J., Van Durme, K., Vandevivere, E., Wante, L., & Braet, C. (2015). Measuring punishment and reward sensitivity in children and adolescents with a parent-report version of the BIS/BAS scales. Personality and Individual Differences,87,272-277.
Vervoort, L., Wolters, L. H., Hogendoorn, S. N., de Haan, E., Boer, F., & Prins, P. J. M. (2010). Sensitivity of Gray's behavioral inhibition system in clinically anxious and non-anxious children and adolescents. Personality and Individual Differences,48, 629-633.
Zinbarg, R. E., & Lira Yoon, K. (2008). RST and clinical disorders: Anxiety and depression. In P. J. Corr (Ed.), The Reinforcement Sensitivity Theory of personality (pp. 360-397). New York: Cambridge University Press.