اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و بازآموزی اسنادی بر حل مسئله ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی هوش تحولی
الموضوعات :محمد عاشوری 1 , معصومه پورمحمدرضای تجریشی 2 , سیده سمیه جلیل آبکنار 3 , جمال عاشوری 4
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد واحد رودهن
2 - استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی
4 - دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اصفهان
الکلمات المفتاحية: بازآموزی اسنادی, راهبردهای یادگیری, ناتوانی هوش تحولی, حل مسئله ریاضی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف مقایسة اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و بازآموزی اسنادی بر حل مسئلة ریاضی دانشآموزان پسر دارای ناتوانی هوشی تحولی انجام شد. 45 دانشآموز پایة سوم راهنمایی به روش تصادفی خوشهای از مدارس کمتوان ذهنی استان تهران انتخاب و به تصادف در سه گروه 15 نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار داده شدند. طرح تحقیق از نوع طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. به هر یک از دو گروه آزمایش یکی از روشهای راهبردهای یادگیری (بشاورد، 1379) و بازآموزی اسنادی (گلپرور، 1388) در هشت جلسة 45 دقیقهای آموزش داده شد. از آزمون معلمساختة ریاضی برای سنجش عملکرد حل مسئلة ریاضی و از آزمون هوش وکسلر (وکسلر، 1986) برای تعیین بهرة هوشی دانشآموزان استفاده شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که بین میانگین عملکرد ریاضی گروههای آزمایشی راهبردهای یادگیری و بازآموزی اسنادی، و گروه بازآموزی اسنادی و گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که روش آموزشی راهبردهای یادگیری بیش از بازآموزی اسنادی عملکرد دانشآموزان را در حل مسئلة ریاضی افزایش داده است.