اثربخشی آموزش مدیریت رفتار بر تنیدگی والدینی مادران کودکان درخودمانده
الموضوعات :کارینه طهماسیان 1 , راضیه خرمآبادی 2 , نرگس چیمه 3
1 - استادیار پژوهشکده خانواده دانگاه شهید بهشتی
2 - عضو هئیت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
3 - استادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: آموزش والدین, تنیدگی والدینی, کودکان درخودمانده, مدیریت رفتار,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی برنامة آموزش مدیریت رفتاری والدین درکاهش تنیدگی والدینی مادران کودکان درخودمانده بود. براساس یک طرح شبهتجربی، 30 مادر کودک درخودمانده انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. گروه¬ها از نظر سن و جنس کودک، و سن و تحصیلات مادر همتا شدند. پرسشنامة¬ تنیدگی والدینی (آبیدین، 1990) در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به دو گروه داده شد.‘گروه آزمایش، به مدت شش هفته (هر هفته یک جلسة دو ساعته) در جلسههای آموزش والدین شرکت کردند و گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. یافتههای تحلیل واریانس با استفاده از اندازه¬های مکرر نشان دادند که این برنامه برکاهش تنیدگی والدینی اثر دارد و به افزایش توانایی مقابله با تنیدگی والدینی منجر میشود. استلزامهای بالینی برای پیشگیری و درمان تنیدگی والدینی در مادران کودکان درخودمانده مورد بحث قرار گرفتند.